Heden en verleden komen samen tijdens een spookachtige, spannende rit

Elsa Bakker 18 januari 2020
De thriller ‘De verdwenen stad’ trok onder andere mijn aandacht door dat de schrijfster Camilla Sten ‘de Zweedse Stephen King’ wordt genoemd. Aangezien, zoals jullie waarschijnlijk allang weten, is hij één van mijn meest geliefde schrijvers ooit en kon ik dit boek natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan.

Vanaf de eerste pagina’s heerst er gelijk een toffe, griezelige sfeer en trof ik een fijne, gemakkelijk leesbare schrijfstijl aan. Ook werd ik verrast door het tegenkomen van mijn eigen naam bij één van de karakters, afgezien van met Disney’s Frozen gebeurt dit niet zo snel.

“Elsa loopt vanaf Agneta Lindberg naar huis als ze beseft dat er iets niet klopt.”

De karakters leer je allemaal naar mijn idee maar een klein beetje kennen. Zelfs het hoofdpersonage Alice maar gedeeltelijk. Je krijgt wel wat achtergrond informatie over hen maar voor mijn gevoel had daar meer over verteld kunnen worden in het gehele verhaal zonder dat het afbreuk zou doen aan de spanning. Zeker ook betreffende de twee mannelijke personages Robert en Max. Wellicht past dit bij het boek maar ik had me meer in kunnen leven als ik hen allen beter had leren kennen. Kan uiteraard volledig aan mijn smaak liggen.

“Ze heeft echter geen vechtlust meer in zich, alleen leegte.”

In het gehele boek vind een constante afwisseling tussen heden en verleden plaats. Dit zorgt ervoor dat de spanningsboog gespannen blijft en je als lezer zijnde graag door wil, en zelfs moet voor je gevoel, blijven lezen.

“Ik schakel in een lagere versnelling als de grond vlakker wordt, laat mijn adem ontsnappen, hoewel ik me er niet bewust van was dat ik die had ingehouden, en concentreer me op de woningen die voor ons opduiken.”

De schrijfstijl van Camilla droeg bij mij bij aan het voorstellingsvermogen van de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt en waarin de personages rond lopen. Terwijl ik nog nooit in Zweden ben geweest, helaas, kon ik me er wel een aardige visuele voorstelling van maken hoe het daar is en voelt.

“De muziek is gestopt en het enige geluid is het geknetter van het vuur.”

De plottwist was voor mij als boekenverslinder geen verrassing maar absoluut wel intrigerend en passend bij dit verhaal, wat ik zeker een aanrader vind voor lezers die wel houden van een spookachtige, spannende rit.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker