Feelgood festivalvibes

Elsa Bakker 11 augustus 2020
Myrna, de schrijfster van dit boek, benaderde mij via ons Instagram account. Daarbij gaf ze naast superaardige complimenten over ons account ook informatie over haar boek. Het boek sprak mij aan omdat ik al vele jaren een groot festivalganger ben en het liefst dit jaar ook weer met mijn labiele voetjes rond gehobbeld had op zo’n festijn maar helaas door miss ..Rona onmogelijk gemaakt. Dus tja, wat is dan beter om door middel van bijpassend leesvoer alsnog te verdwijnen in dromerige festivalsferen.

De paperback heeft een zonnige cover met een vrolijke dame erop afgebeeld die duidelijk volop geniet te zien aan haar brede lach. Zo zie ik er ook zo ongeveer uit op een life festival en als je rondkijkt vooral veel lachende gezichten, fleurige bijzondere kledingcreaties, drankjes in de hand en uitgelaten dansende mensen. Heerlijk! Maar ja, dat moeten we dus allemaal missen deze zomer van 2020 en aan de hand daarvan dacht Myrna, ik schrijf een lekker zomers festival verhaal.

“Een jongen in een hippe gerafelde spijkerbroek en een tanktop haakt aan bij mijn dansmoves en samen shuffelen en springen we op de beat terwijl we elkaar opgetogen aankijken.”

Ik kan na het lezen van ‘Festivalkriebels’ vermelden dat het schrijven van een zomers festival verhaal goed gelukt is. De sfeersetting klikte goed in mijn hoofd met eigen ervaringen van o.a. Lowlands, Pinkpop, Mysterie Land enzovoort. Daarbij blijft het niet zomaar bij een oppervlakkig verhaal maar maken de karakters ook nog daadwerkelijk serieuze dingen mee. Qua verhaallijn blijft het daarom boeiend om te lezen, krijgt het gehele verhaal wat diepgang en is het interessant om te volgen hoe Floor, haar vriendinnen en Morris zich verder op ontwikkelen op persoonlijk vlak.

De schrijfstijl leest lekker weg en bevat een soort droge humor zo hier en daar waar ik van hou.

“Ach ja, altijd beter dan de druppel douche, waarbij het voelt alsof er een oud mannetje over je heen piest en het een half uur duurt om überhaupt helemaal nat te worden.”

En ja, bovengenoemde quote is inderdaad letterlijk “festivallife”. Hoe zal de douche uitvallen vandaag? Dus wat dat betreft weet ik zeker dat de schrijfster zelf ook de nodige festival ervaring heeft. Wat er weer voor zorgt dat het boek realistisch overkomt bij mij als lezer.

Uiteraard is het een feelgood dus wellicht ietwat te sprookjes achtig qua afloop maar toch hartstikke leuk om te lezen. Ook niet een boek waar je uren over doet maar gewoon heerlijk ontspannend om te lezen op een zonnige dag of juist op een super regenachtige dag om er toch een zonnige randje aan te geven.

“Ik ben me ineens heel bewust van zijn aantrekkelijke lichaam dat vlakbij de mijne is.”

Ik ben benieuwd of Myrna Pruijn nog meer plannen heeft wat betreft boeken schrijven want naar mijn idee zou ze nog veel verder kunnen groeien in het schrijvers vak. Wat mij betreft is ‘Festivalkriebels’ in ieder geval een lekker weg te lezen zomerse feelgoodroman en een geslaagd debuut.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker