Leuke light read

Elsa Bakker 26 maart 2020
Zoals altijd trekken kattenboeken gelijk mijn aandacht. Dus toen we de kans kregen om ‘Lara, kat op avontuur’ te recenseren voor Uitgeverij HarperCollins zei ik natuurlijk geen nee. Blijkbaar heeft de schrijver Dion Leonard al een bestseller op zijn naam staan met ‘Mijn reis met Gobi’ (staat op de achterzijde van dit boek vermeld), maar waar ik alleen nog niet eerder van gehoord had. Toch schepte deze precieuze vernoeming ietwat hoge verwachtingen ten opzichte van dit boek. Want bestsellerauteur wordt je niet zomaar toch?

Enige tijd geleden hebben ik de twee boeken van Melissa Daley over ‘Molly en het kattencafé’ gelezen. En ik kan gelijk bekennen dat ik die twee een stuk beter vond. Dat verschil zit vooral in de schrijfstijl. De eerste helft van ‘Lara, kat op avontuur’ vind ik te simplistisch en haast kinderachtig geschreven. Het verhaal pakte mij totaal niet. De tweede helft wordt het wel iets beter. Het verhaal krijgt dan in ieder geval meer vaart en bevat leuke, grappige gebeurtenissen waardoor het voor mij wat prettiger ging lezen en boeiender werd.

“Ik streek langs zijn benen om hem aan mijn bestaan te herinneren.”

Tijdens de reis die Lara maakt ontmoet ze karakters die allemaal zeker wel leuk zijn neergezet en vanuit het perspectief van hoe de kat hen ziet krijgen zij ook wel enige diepgang. Maar alles blijft voor mijn gevoel een beetje in tekenfilm sferen hangen en bevat weinig realisme. Nu hoeft dat zeker ook niet altijd en moet ik wellicht de woorden op de achterkant gewoon niet zo serieus nemen. “Een warm verhaal over hoop, vriendschap en vertrouwen” kan natuurlijk ook op iedere Disney film slaan en die vind ik over het algemeen ook fantastisch.

“Maar soms moet je een tandje bij zetten om grip op de zaak te houden.”

Ondanks mijn kritiekpunten heb ik dan toch ook wel weer genoten van een schattig kattenverhaal. Het hoofdpersonage is tenslotte een ragdoll kat, waarvan ik hoop zo’n soort kat ooit zelf nog eens te kunnen knuffelen. Want dat ze ultiem schattig zijn staat buiten kijf.

Dit is gewoon een leuke “light read” voor tussendoor. Waar je niet over na hoeft te denken tijdens het lezen en wat zeker geen volle concentratie vereist.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker