Lekker avontuurlijk magisch vervolg

Elsa Bakker 23 juni 2020
Voor uitgeverij Kramat en de schrijfster Maja Vermeulen mag ik deelnemen aan de blogtour rondom Heksenzielen Boek 2 ‘Magische Redding’. Het eerste deel ‘Krachtig Ontwaken’ heb ik vorige jaar ook gelezen en nu was ik benieuwd hoe het de jonge hoofdpersonages verder zal vergaan.

De twee boeken vallen onder de junior afdeling van Kramat en zo lezen ze voor mij ook echt, als jeugdboeken. De schrijfstijl is toegankelijk voor een jonger lezerspubliek en naar ik aanneem ook voor hen gemakkelijk te lezen. Soms bemerk ik een tikje Vlaamse bewoording maar dit is naar mijn idee een stuk minder in vergelijking met het eerste deel en verder bevat het verhaal laagdrempelige, soepel lopende zinnen en taalgebruik wat past bij de jeugdige hoofdkarakters.

“Het water stroomt langs mijn lichaam terwijl ik mezelf door de kracht van mijn duik vooruit laat glijden.”

De hoofdstukken hebben voor mij een duidelijke, overzichtelijke indeling. Zei het dat er wel gebruik is gemaakt van Romeinse cijfer nummering per hoofdstuk maar dit past wel enigszins in de tijd reizende sfeer van het gehele verhaal. Wat ik een prettig aspect vind is dat het boek begint met een stukje “vooraf”. Hierin wordt weer even aangehaald waar het eerste deel overging en waar we in deel twee mee verder gaan.

“Eenmaal thuis ontdekken ze dat ze één dan te vroeg zijn teruggekeerd…”

Tijdens de reis van de jonge avonturiers gebeurd er wederom genoeg om de lezer geboeid te houden en te verrassen met nieuwe gebeurtenissen. Toch voelt het in vergelijking met het eerste deel in zijn geheel meer in balans, meer gedoceerd en rustiger voor de betrokken personages in het boek en voor de lezer zelf.

“We bevinden ons in een doodlopende steeg waar drie nooddeuren op uit komen en wij staan net naast de middelste.”

Tijdens het lezen merkte ik ook dat de karakters wat verandert zijn, ze hebben zich verder ontwikkelt en groeien nog altijd verder in wie zij zijn en hoe zij omgaan met alle situaties. Er wordt in dit tweede deel meer aandacht besteed aan henzelf, aan diens achtergronden en persoonlijke ontwikkeling. Dit vind ik een fijne vooruitgang in het boek net als de overige veranderde, toch wel verbeterde, puntjes die ik eerder noemde.

“In het beetje licht van de vuren zie ik de vloer geleidelijk aan zwart worden.”

Het is een leuk, lekker magisch verhaal waarin spannende, avontuurlijke reizen voorkomen, bijzondere vriendschappen zich ontwikkelen en enge vijanden worden verslagen. Kleine leerzame momentjes naar voren komen die toepasbaar zijn in de dagelijkse realiteit. Gewoon lekker voor de ontspannende leesuurtjes.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker