Avontuurlijk, hilarisch geheel!

Elsa Bakker 06 augustus 2020
Ik kijk er iedere keer weer naar uit om in een nieuw verhaal te duiken omtrent ‘De wold van Dizary’. Deze keer heeft Jasper Polane een kort verhaal, ‘Panda en het zwarte dat’, geschreven wat zich afspeelt in die wereld. Patrick Berkhof is overigens de drijvende kracht achter de hele opzet van de Dizary Fantasy wereld en hij vraagt collega schrijvers zich ook in die fantastische bizarre wereld te storten.

Het genre wordt onder andere getypeerd als humoristische Fantasy en daar kan ik me als lezer alleen maar achter scharen want de humor is niet te missen in de verhalen van Dizary. Ook nu weer heb ik genoten van een nieuw verhaal in deze wereld. De schrijfstijl van Jasper vind ik in dit geval perfect aansluiten bij de eerdere boeken van Patrick Berkhof zelf. Door soepele bewoording vloog ik door het verhaal heen en genoot ik van het maffe avontuur van Panda en Mams (de schildpad).

“Ze vloog door de lucht, sierlijk als een zwaan, haar donkerbruine haren achter haar aan wapperend, en landde gehurkt op de stoep aan de overkant.”

Niet alleen Panda en Mams zijn enorme leuke karakters in het verhaal. Ook de overige bijzondere types die zij gaande weg ontmoeten zijn zo leuk en aandoenlijk, dat je ze hoe dan ook steeds beter wil leren kennen. Zelfs de venijnige kantjes van alle karakters zijn te grappig en snel vergeven als je hun achtergrond of situatie leert kennen.

“Vanachter de muren klonk geniepig gegniffel. ‘Hij heb ’t flink te pakken.”

Het is één avontuurlijk, hilarisch geheel wat je in één ruk gelezen hebt. Voor zowel een jonge als een oudere lezer een plezier. Kleine illustraties, de opmaak van de tekst met verschillende lettertypes en de opdeling van de hoofdstukken alles draagt bij aan het vermaak en zorgt ervoor dat je geen moment stil ligt met lezen. De interesse van mij als lezer bleef gegarandeerd van begin tot eind aanwezig.

“Hoewel ze door moeheid overmand was, rees een warme hoop in haar op. Dit was haar kans!”

Het is een verhaal wat ik met een grote glimlach op mijn gezicht gelezen heb. Nog altijd, na inmiddels vier boeken, ben ik de ‘Dizary wold’ absoluut niet zat en kijk ik uit naar het volgende verhaal. Er is genoeg ruimte om nog vele verhalen te laten afspelen in deze wereld en ook in mijn eigen hoofd gaat mijn fantasie aan de haal met de lagen in Dizary. De wereld zwengelt gewoon automatisch je creatieve brein aan.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker