Volle verhalenbundel

Elsa Bakker 07 januari 2020
Godijn Publishing organiseert regelmatig schrijfwedstrijden. Telkens met een ander thema, genre specificering of soms zelfs met alleen één woord als startpunt. Uiteraard zijn er vervolgens wel wat basis regels aan verbonden zoals bijvoorbeeld uit hoeveel woorden het verhaal minimaal moet bestaan enzovoort. Maar ondanks dat zijn de verhalen die uiteindelijk gekozen worden door de jury en bij elkaar gebracht worden in een bundel compleet verschillend.

Zo kreeg ik deze keer de kans om de verhalenbundel ‘Rafels’ te lezen en te recenseren. 25 verhalen van vijfentwintig verschillende schrijvers. Waarvan ik een aantal schrijvers al kende van hun een eigen werk maar nog een veel groter aantal helemaal niet. Dus wat dat betreft begon ik vooral nieuwsgierig met lezen en was ik heel benieuwd naar hun fantasie omtrent “Wat doe jij als je een rafel ziet?”.

Wat betreft genre typering valt deze verhalenbundel niet onder één specifiek genre maar valt ieder verhaal ergens anders onder. Wat dat betreft vind ik het altijd bijzonder leuk om te zien en te lezen dat iedereen zijn of haar fantasie anders werkt en dus ook anders tot uiting komt.

“Als Manon haar vierde glas bijna leegt heeft, vult Schuberts achtste symfonie de ruimte.”

Ook zie ik in zo’n verhalenbundel ontzettend veel verschil in schrijfstijl. Voor mij leest het ene verhaal veel plezieriger dan het andere en houdt het ene verhaal wel mijn aandacht vast en wil ik het andere liever zo snel mogelijk achter de rug hebben.

Wat betreft mijn eigen smaak vind ik een bundel met minder verhalen bijeen prettiger. Vooral omdat er nu voor mij een heel groot niveau verschil opvalt in de diverse verhalen. Sommige verhalen vind ik sterk en goed geschreven zoals o.a. ‘De paarse bruidsjurk’ en andere vind ik tegen het zwakke aan en niet goed uitgewerkt. Ik begrijp goed dat iedereen zijn of haar smaak verschilt en dat ook iedereen de kans verdient om geschreven werk gepubliceerd te krijgen.

“De dichters lazen zo gedreven dat de woorden opnieuw geboren leken, de harp kietelde de woorden en vlocht zich als een vriendelijke klimop tussen de klanken.”

Wat kan ik verder nog zeggen over ‘Rafels’? Het is een boek wat je prima op je nachtkastje kan leggen om iedere avond voor het slapen gaan een verhaal uit te lezen of op andere moment oppakt om even een rustmomentje te creëren. De meeste verhalen zijn namelijk kort waardoor je er niet heel veel tijd aan kwijt bent om er eentje te lezen maar je wel even gelezen hebt en wellicht even ontspanning hebt gevonden in je dagelijkse hectiek. Daarnaast heeft de bundel genoeg diversiteit in stijlen om voor ieders smaak wat te hebben.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker