Fantasierijk en veelzijdig vervolg

Elsa Bakker 24 maart 2020
De boeken van Garvin Pouw zijn tot nu toe altijd een avontuur op zich gebleken. Je stapt al lezende zo’n andere, fantasievolle en vooral rijke wereld binnen dat je vooraf al weet dat je hier behoorlijk wat leesuurtjes aan kwijt zult zijn. Toch ben ik telkens weer benieuwd naar een volgend boek van zijn hand. Zo begon ik deze keer aan het Fantasy boek ‘Schimmenstorm’, wat een vervolg is op ‘Schaduwkoningin’ die ik ook met genoegen gelezen heb.

Omdat ik nogal veel lees en ook vele genres moet ik mij er soms toe zetten om een epische fantasy te gaan lezen. Het is namelijk toch een andere denkstijl die ik aan moet nemen tijdens het lezen van zo’n verhaal. Het vergt namelijk gewoon andere eigenschappen van jou als lezer om zo’n verhaal in de juiste context te lezen en te plaatsen. Het is voor mij met geen enkel ander type verhaal of genre te vergelijken. Alles wat je bekend is qua realiteit zet je op het moment van lezen van een high fantasy verhaal uit. Juist dat maakt dat ik geniet van zo’n boek en mijn eigen fantasie en voorstellingsvermogen weer op een hele andere manier gebruik dan tijdens het lezen van een thriller, roman, YA etc.

“Haar huid was een weerspiegeling van kelkkleuren, rijk en golvend. Stromend en vol.”

De schrijfstijl van Pouw maakt het mogelijk om je een voorstelling in gedachte te laten maken van dat wat je leest. De manier van schrijven is wat mij betreft absoluut bloemrijk te noemen en dit past in zijn geheel bij de wereld waarin het verhaal zich afspeelt en diens karakters. De bewoording en omschrijvingen vergt concentratie van de lezer maar geeft je daardoor wel de kans om op te gaan in een prachtige bijzondere wereld en (soms enge) karakters te leren kennen.

“…en toen zag Kyrasha in dat boven jezelf uitstijgen misschien de enige manier was om nog ergens te komen. Ze sloot haar ogen en ze nam de stap.”

In dit boek maken we kennis met vele personages die in diverse opzichten allemaal anders zijn van elkaar. De veelzijdigheid van de karakters toont aan dat de schrijver een enorme verbeeldingskracht heeft. Al die karakters zorgen er samen voor dat er gigantisch veel te beleven is in dit boek. Kantelpuntje is wel dat ik als lezer er enige tijd overdeed om alle personages uit elkaar te houden en de juiste plek toe te dichten in het geheel. Door een groot aantal nieuwe karakters in dit vervolg ontstond er ook weer meer ruimte voor het ontwikkelen van andersoortige persoonlijkheden en de daarbij behorende karaktertrekken.

“Groene glimwormen aan het plafond voedden zich op boomsappen en zorgden voor een zacht en aangenaam licht.”

‘Schimmenstorm’ is één lange, spannende, verrassende, magische, angstaanjagende tocht waar je al lezende in meegezogen wordt. Geduld, overwinning van wanhoop, vechtlust en overlevingsdrang zijn zaken waar de karakters mee te maken krijgen en automatisch voel je dit mee terwijl je leest. Het zorgde er bij mij voor dat ik wilde blijven lezen, wilde weten hoe het verder ging maar tegelijkertijd stoorde het mij af en toe omdat het langdradig leek te voelen.

“Het bracht haar een akelig bonzen in haar hart en het deed haar veel vergeten van wat er door haar hoofd had gespookt.”

Toch heb ik wederom genoten van een nieuw prachtig fantasy verhaal van Garvin Pouw. Ook zal ik zijn volgende boek graag weer willen lezen. Het is gewoon bijzonder knap als iemand zo’n omvangrijke nieuwe wereld weet te scheppen waarin de meest originele verhalen zich af kunnen spelen. Ik zeg als je houdt van het genre geef dan ook zeker eens deze schrijver van Nederlandse bodem de kans.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker