Online, offline.. wat is belangrijk?

Elsa Bakker 17 oktober 2019
Karakter Uitgevers stuurde de Young Adult ‘Volg me’ toe als recensie-exemplaar. Dit is het debuut van Sophie Jansen. Omdat zij Nederlands docente is op de middelbare school had ik gelijk het vermoeden dat zij er bovenop zit wat betreft de karaktereigenschappen van de personages in het verhaal. Wat mij tevens aansprak in ‘Volg me’ is dat de online wereld ook een grote rol speelt, wat toch wel erg goed past in de hedendaagse maatschappij en helaas nogal eens extra problemen veroorzaakt tegenwoordig.

“Iedereen is druk bezig met zijn telefoon en ze laten elkaar wat posts zien op Instagram.”

Wat ik gelijk merkte toen ik begon met lezen is dat het gehele boek qua schrijfstijl en verhaallijn perfect past in het toegekende genre. Doordat het zich afspeelt in en rondom de middelbare school en diens leerlingen. Die ook allemaal een leven buiten school hebben maar dat eigenlijk niet met school en vrienden willen of kunnen combineren.

De inhoudelijke tekst leest heel vlot en gemakkelijk, zowel door de gekozen woorden van de schrijfster als de manier waarop alle tekst ingedeeld is. Duidelijk hoofdstuktitels, aparte tekst afbeeldingen als het gaat om een Instagram privébericht of een WhatsApp berichtje, en ander lettertype als het gaat om een blog of e-mailbericht. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat het niet aanvoelt als een ellelange tekst maar houdt het op deze manier zowel voor het inhoudelijke als visuele lezen boeiend.

“Blogger4818 – BOY, BYE Ha guys! It’s me, again  .”

De personages zijn jongeren met wie de YA lezer zich heel gemakkelijk kan identificeren vermoed ik. Onder andere omdat ze naar school gaan, problemen thuis of op school hebben waarvan ze niet altijd weten hoe daar over te praten of wat er mee te doen om het beter te maken voor vooral zichzelf en nog zoveel meer ballen hoog moeten houden. Zelf vind ik ieder karakter van ‘Volg me’ interessant en boeiend om over te lezen. Ook al mag ik uiteraard de ene meer dan de andere omdat ook zij mij doen terug denken aan mijn middelbare school tijd. Waarvan ik het overigens niet heel erg vind dat die al zo lang achter mij ligt en wij toen nog niet te maken hadden met alle online perikelen van tegenwoordig. Want ik vind het nu al af en toe veel te druk, laat staan als je op school zit en verplicht nog veel meer in de online wereld aanwezig moet zijn omdat iedereen dat van je verwacht.

“Ze had het uiteindelijk een plekje kunnen geven, maar nu deze pleister langzaam los begint te laten, merkt ze dat de wond er nog steeds zit.”

Ik ben heel benieuwd naar het volgende boek van Sophie Jansen. Waarvan ik weet dat ze ermee bezig is en ik hoop dat dat boek net zo toegankelijk zal zijn voor zowel de YA doelgroep als voor een ouder lezerspubliek. Want juist dat oudere lezerspubliek is een generatie waarvan ik denk dat zij (waaronder ik dus zelf ook) niet altijd beseffen hoe het leven van een jongeren er tegenwoordig uitziet. Zeker omdat wij zelf anders opgegroeid zijn en een waarschijnlijk minder “online” schoolperiode hebben gehad, maar wel degelijk ook een schoolperiode die niet nogal eens flink uitdagend was op een niet altijd prettige manier. Door die ongemakkelijkheid van toen is er weer herkenning tijdens het lezen van dit soort boeken en ontstaat er een soort begrip waardoor we de jongeren misschien meer kunnen ondersteunen waar nodig?

“Ik maak me zorgen om jou. Volgens mij gaat er heel veel in jouw koppie om, maar vertel je dat niet. Ik herken mezelf in jou.”

Het gaat alweer opschieten naar de tijd dat mijn eigen nichtje naar de middelbare school gaat en ik hou mijn hart vast. Maar ik heb het ook overleeft en vele andere jongeren na/voor mij ook dus komt vast goed! En anders zijn er altijd nog boeken om in te vluchten voor een offline rustmoment.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker