Toegankelijk geschreven verhaal

Elsa Bakker 10 december 2019
Toen wij de zeer vriendelijk aanvraag van Eric Wewerinke kregen om zijn boek ‘Zwarte golven’ te recenseren konden we natuurlijk niet weigeren. Ik was vooral nieuwsgierig geraakt doordat het verhaal zich tijdens een zeilreis afspeelt en omdat het boek al behoorlijk wat aandacht gekregen had online waardoor het mij al eerder opgevallen was.

Het genre van dit boek is een waargebeurde thriller zoals overal staat aangegeven, toch voelt het voor mij door de leeftijden van de hoofdpersonages en de manier waarop het geschreven is meer als een Young Adult thriller. Op de achterkant staat zelfs psychologische thriller vermeld maar dat kan ik ook niet geheel verklaren. Afgezien van dat er een behoorlijk tikje los blijkt te zitten aan bepaalde personen, toch kreeg ik zelf tijdens het lezen niet een enorm onderhuids kriebel gevoel zoals ik wel verwacht bij een psychologische thriller.

“Hij doet wat hij wil, alsof schaamte niet bestaat en de wereld van hem is.”

In zijn geheel is het een toegankelijk geschreven verhaal, wat door de schrijfstijl zeer vlot te lezen is. De gedachtegang van hoofdkarakter Tim is goed te volgen en overigens ook de enige gedachtegang die je leest. Vanuit zijn oogpunt lees je alles. Dit geeft tevens weer hoe de schrijver persoonlijk verbonden lijkt te zijn aan dit heftige avontuur. Uiteraard zal het wellicht ietwat aangedikt zijn om het fictieve gedeelte meer naar de voorgrond te krijgen vermoed ik en de spanning te verhogen. Toch vind ik het complete thriller gevoel niet aanwezig in dit boek. Het gaat naar mijn idee meer om de ontwikkeling van jong volwassenen, naar minder naïeve kijk op de wereld en het vergroten van mensenkennis, wereldwijsheid en zelfontwikkeling.

“Ik zou graag verder willen vragen waar ze het over hadden, maar laat het maar gaan, volgens mij begint mijn fantasie op hol te slaan.”

De boodschap die meegegeven wordt met dit verhaal lijkt mij ook vrij duidelijk. Hoe groot je hang ook is naar avontuur blijf wel altijd je gezonde verstand gebruiken en vooral op je intuïtie vertrouwen. Want als het te goed lijkt om waar te zijn, is het naar alle waarschijnlijkheid ook zeker niet waar. Ja, dat klinkt in het Engels toch beter maar jullie begrijpen vast wat ik probeer te vertellen.

“Als we de haven uit zijn, kunnen jullie je hut in. Ik regel de rest wel.”

‘Zwarte golven’ is een lekker soepel geschreven verhaal met een lichte spanning, waarvan je echter vooraf al weet hoe het af gaat lopen. Voor mij niet een enorm sterk verhaal wat me lang zal bijblijven, zelf al genoeg levenservaring op het gebied van dit soort nare types die voorkomen in het boek, maar zeker wel leuk en interessant om gelezen te hebben.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker