Zoektocht

EMBV 01 september 2020
In het boek “Alles is terloops volgen we Johanna. Johanna geveld door de Q-koorts, een burn-out en een depressie is op zoek naar zichzelf. Door middel van flashbacks kijken we terug op haar jeugd. Daarin neemt ze ons mee naar Colombia , Argentinië, Brazilië en natuurlijk Nederland. Johanna woonde in al de genoemde landen omdat haar vader daar werkzaam was.

Je kunt dus eigenlijk wel op je klompen aanvoelen dat de hoofdpersonage veel moet verhuizen. Verhuizen betekent de plek waar je je een beetje thuis voel weer moet verlaten. Afscheid nemen van alles wat je opgebouwd hebt. En dat niet 1x maar meerdere keren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de hoofdpersonage zich ontheemd voelt en zich op het laatst nergens meer thuis voelt. Tel daarbij het persoonlijke verlies van haar zusje. Dat is allemaal niet niks.

Het verhaal is vlot en beeldend geschreven. Je krijgt een band met Johanna en voelt enorm met haar mee. Het lijkt soms ook zo herkenbaar. Het als maar doorgaan, geen pijn en verdriet toelaten, de opgetrokken muur. Die pijn voel je als lezer echt. Daarnaast heeft de auteur ook heel beeldend over de landen in Zuid-Amerika geschreven. Je ziet het allemaal voor je en als Zuid-Amerika liefhebber gaat je hart er een stukje sneller van kloppen. Heerlijk cultuur snuiven.

De kern van het verhaal is de zoektocht naar jezelf en de plek die je thuis kunt noemen. Deze puzzelstukjes vallen in het boek perfect in elkaar. Een heerlijk, soms herkenbaar boek die het lezen meer dan waard is.

Meer recensies van EMBV