Meer van verwacht

EMBV 02 december 2019
Koelcel het boek van David Koepp dacht ik te lezen als een spannende thriller, maar ik kwam in een puur horror verhaal terecht. Op sommige momenten echt gruwelijk, de lichaamsdelen en noem het maar op, vliegen letterlijk om je oren. Geen boek voor mensen met een zwakke maag.

Het is echter niet slecht, nee het is een goed debuut van David Koepp, bekend als scenarist en filmregisseur van o.a. Jurassic Park. Het boek is vlot een beeldend geschreven, personages goed uitgewerkt daarin zie je de hand van een filmmaker. Dit boek is ook zeker het verfilmen waard.

Ondanks dat het boek toegankelijk geschreven is, bevat het ook delen waar je als lezer je koppie er bij moet houden bijvoorbeeld bij de uitleg van de muterende werking van de schimmel en hoe die schimmel verder te werk gaat is erg technisch beschreven. Als je dan de focus als lezer niet er bij kan houden dan wordt het een moeilijk boek, of voor sommige saai, niet iedereen zit te wachten op technische uitleg. Daarnaast haalt het toch wel de spanning uit het verhaal en heb je als lezer het gevoel weer opnieuw te moeten beginnen.

Naarmate het verhaal vordert wordt het met de spanning en plezier van het boek lezen beter. Jammer van het technische begin, tenslotte moet je het hele boek beoordelen… en dan kom ik tot de conclusie dat het idee er achter goed is, maar de uitwerking minder en tegenvallend is. Echter als David Koepp minder technisch wordt en de spanning in zijn volgende werken weet vast te houden, dan kijk ik uit naar zijn werk.

Meer recensies van EMBV