Geschiedenis van het Koninklijk Huis

EMBV 09 februari 2024
Het verhaal van Nederland – Oranje Nassau is een nieuw boek waarin in een vogelvlucht de geschiedenis van Nederland en de Oranje Nassaus wordt verteld. Tegelijkertijd wordt op de NPO de tv serie Het verhaal van Nederland- Oranje Nassau uitgezonden. Boek en TV Serie horen dan ook bij elkaar. De TV-serie wordt van commentaar voorzien door Daan Schuurmans, die tevens het voorwoord van het boek heeft geschreven.

Het verhaal van Nederland-Oranje Nassau is het vervolg van ” Het verhaal van Nederland “. Hetzelfde geldt voor de TV Serie. Dit eerste deel is vooralsnog aan mij voorbij gegaan…. Dat vormt echter geen belemmering om dit boek te lezen..

In het boek wordt in acht hoofdstukken de geschiedenis van het Nederlands Koninklijk Huis beschreven. Ieder hoofdstuk begint met een tijdlijn van de bewuste periode. Van Willem van Oranje en Anna van Saksen tot aan Beatrix, Willem-Alexander en Amalia. Gevolgd door een verkorte stamboom van de Oranje-Nassau in de desbetreffende periode. Je kunt het allemaal terug vinden in dit boek.

Naast de geschiedvertelling bevat het boek diverse kaders waarin via bijvoorbeeld korte biografieën de Oranjes beschreven worden. Denk daarbij aan hun karakter, goede en slechte kanten etc. Andere kaders : Kroonjuwelen, waar we onder andere over de bevelhebbersstaf, strooipenningen, het praalgraf in Delft, troon en koningsmantel kunnen lezen. Natuurlijk worden de huisvesting van de Oranje Nassau niet vergeten, zo lezen we het een en ander over : Huis ten Bosch, Princessehof, Paleis op de Dam, het Loo en Soestdijk. Daarnaast vinden we in ieder hoofdstuk enkele wetenswaardigheden over de Oranje Nassaus. De hoofdstukken worden afgesloten met tips om de geschiedenis van de Oranjes met eigen ogen te aanschouwen. Voor wie dat nog niet genoeg is, boek en kijktips staan er ook in.

Het verhaal van Nederland- Oranje- Nassau is mooi vormgegeven en rijk geïllustreerd. Het is een boek met achtergrondinformatie, geschreven door Dorine Hermans en Marchien den Hertog. Het moet wel gezegd worden dat het boek niet eenvoudig leest. Dit komt voornamelijk door de vele schakelingen in het boek. Zit je in het verhaal, wordt het met regelmaat onderbroken door de hierboven genoemde kaders. Je vliegt voor je gevoel van de hak op de tak. Het kost dan ook wel wat moeite om daarin je weg te vinden en het verhaal te kunnen volgen. Het maakt toch dat je het boek met regelmaat even weglegt. Het maakt het boek een beetje complex, net als Nederland en de Oranje -Nassaus ….. Het was misschien handiger geweest de kaders achter in de hoofdstukken te plaatsen zodat het eigenlijke verhaal een geheel blijft…. Ondanks deze opmerkingen is het boek ” Het verhaal van Nederland – Oranje Nassau” een goed boek voor degene die geïnteresseerd zijn in het Huis van Oranje en hun kennis wat willen uitbreiden.

Meer recensies van EMBV