Een ontdekking op alle gebied

Emdeke 07 juli 2019
1 Ik had nog nooit van dit boek gehoord
2 Ik had nog nooit van deze schrijver gehoord.
3 Ik had nog nooit van de pianist Van Cliburn gehoord. (en toch ken ik zowat alle bekende klassieke pianisten van 1960 tot nu)
4 Ik lees héél veel, maar zelden een non-fictie boek.
5 Echter een boekenuitverkoop, de lage prijs en de aanbeveling op de achterkaft door Paul Witteman (presentator van een wekelijks NL live tv-programma vol klassieke muziek) besliste er anders over.

Laat me daarom beginnen met te zeggen dat dit een fantastisch boek is en dat ik absoluut geen spijt heb dit gekocht te hebben.
De Engelse schrijver schreef al een boek over Shakespeare, de kruistochten en Marco Polo. Deze biografie over een van de beroemdste personen ten tijde van de Koude Oorlog, is zijn vierde boek. Ik hoop dat jullie ook dit boek ter hand nemen en er even veel van gaan genieten, als ik dat heb gedaan.
OK, houden van klassieke muziek en aldus voorkennis hebben van namen van stukken, componisten en uitvoerders is een pluspunt bij het lezen van dit vlot geschreven boek. Maar het is zeker geen voorwaarde om dit prachtige boek te kunnen lezen. Wel een algemene interesse hebben in geschiedenis en een goed verhaal - wat dit zeker is - en je kunnen inleven in de situatie van de Koude Oorlog, toen half de wereld bang was voor een nucleaire wereldoorlog, die het leven zoals we kennen voor altijd zou beëindigen.
Het boek bevat 542 bladzijden, maar daar hoef je er maar 415 van te lezen. De rest is dankwoord & verantwoording e.d..
Voor dat ik dit boek las, had ik veel minder kennis van de koude oorlog, al kende ik de meeste figuren en gebeurtenissen. Maar in dit boek krijg je elk feit juist gekaderd en correct weergegeven mee. Zo wist ik niet hoe onverantwoord men geweest is met de eerste waterstofbom kernproef. Zelfs negen maanden later werden nog tonnen tonijn afgekeurd wegens besmetting (Stille Oceaan). "Al snel dook het dodelijke Strontium 90 op in melk en daarmee ontstond de vrees voor een generatie met veel botkanker en leukemie. Een onderzoek toonde een vijftig keer verhoogd gehalte van hetzelfde radioactieve isotoop - een product van kernsplitsing - aan in honderdduizenden melktanden."
Van (Cliburn) was een Texaanse pianist die leefde voor zijn muziek en zijn fans. Met zijn prachtig spel won hij niet alleen het "Eerste Internationale Tsjaikovski Concours", maar vooral de harten van vele duizenden Russen. Hierdoor werd hij ongewild een politiek instrument voor zowel de USA als de USSR en werd hij spelen gestuurd naar o.a. Israël of China (Mao). Uit het boek zal echter blijken dat op sommige cruciale momenten in de Koude Oorlog, het pianospel van Van ertoe geholpen heeft, om bepaalde ontwapeningsakkoorden mogelijk te maken, of hachelijke situaties ontmijnd heeft.
Lees vooral dit boek - over een opmerkelijk figuur die gespeeld heeft voor alle Amerikaanse presidenten van Eisenhower tot Obama & van Chroesjtsjov tot Poetin - omdat het geen verloren tijd is, maar een verrijking. Van was bevriend met vele grote namen uit de muziek en filmwereld, maar kwam ook openlijk uit voor zijn liefde voor Rusland en het Russische volk. Maar Van hield vooral van de Russische componisten en hun klassieke pianowerken. Je zal ongewild meeleven met Van en misschien achteraf ook eens zijn muziek opzetten. (Op You Tube kan je voorbeelden genoeg vinden.)

Meer recensies van Emdeke