Zelden een boek gelezen met meer plussen & minnen, maar de optelsom is positief gebleken.

Emdeke 07 september 2019
Dit is duidelijk een boek waar je best niet onvoorbereid aan begint. Gelukkig mocht ik de nieuwe vertaling lezen en heeft vertaalster Jolande van der Klis een inleiding van 15 bladzijden geschreven. Hierdoor verkrijg je kennis over de schrijver en zijn proces - van vele jaren - om tot dit boek te komen.
Het eigenlijke verhaal met de bekend figuren Arthur-Merlijn-Guinevere-Lancelot over het ontstaan, de glorie en de ondergang van de Ronde Tafel kende ik al uit allerlei boeken-strips-reeksen en films. Maar juist daarom is de verrassing des te groter om hier het origineel (toch bijna, want White baseerde zich op de 15é eeuwse verhalen van Malory) te lezen en vast te stellen dat het meestal iets anders is bij White. Alleen het eerste deel is goed herkenbaar, omdat Disney hier zijn film op baseerde en het script vrij trouw het boek volgde.
Sommige stukken zijn spannend, of droevig, of geestig, maar allemaal vlot verhalend. Echter andere stukken zijn langdurige beschrijvingen, of langdradige psychologische overwegingen en maken dat het boek als geheel, wel wat leesovertuiging vergt, om op een aanvaardbare tijd tot het slot te komen. Zeker ook voor de meerwaardezoeker is dit een turf. Immers de ongeveer 800 bladzijden zitten vol verwijzingen naar feiten & verhalen & personen, die makkelijk een periode van enkele eeuwen overspannen, maar evenzeer vol verzinselen of onmogelijkheden.
Het is duidelijk dat heel het verhaal de uitkomst is van wie T.H.White geworden was op het moment van schrijven en de oorlogstijd waarin hij leefde. Maar dat doet niet af aan het feit dat dit boek een formidabele prestatie is die je regelmatig doet opkijken, of lachen, of verbijsterd doet staan. Ook het plezier van telkenmale zaken te herkennen, of onbekende zaken achteraan op te zoeken in de uitgebreide woordenlijst. Om dan vast te stellen dat er een hele wereld aan woordenschat bestaat uit de heraldiek, of de jacht, of het ridderschap, of diersoorten waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoor had, maar die dank zij dit boek voor je opengaat. Dit is ook zo'n boek dat je moet wegleggen om jaren later nog eens te herlezen en zaken te ontdekken, die je bij de eerste lezing gemist hebt.

Meer recensies van Emdeke