Een nieuwe wereld die opent

Enita 27 oktober 2019
De jungle op zee geschreven door Ian Urbina is een enorm boeiend en pakkend boek. Het opent een wereld waar ik totaal geen weet van had. Door het lezen ben ik hierover meer te weten gekomen en enorm geïntrigeerd door deze wereld.

Vanuit zijn journalistieke achtergrond (hij schrijft voor de New York Times) neemt Ian Urbina ons mee in het leven op zee. Het is een onzeker leven waar weinig wetten gelden en waar mensenrechten laag op de ladder staan blijkt uit de verhalen over uitbuiting, verkrachting, slavernij. En ook moord wordt niet geschuwd. Daarnaast is het milieu een onderwerp wat liever wordt gemeden, alles voor het geld. En wij als consument werken daar (onbewust) aan mee.

De vijftien hoofdstukken in het boek, zijn als het ware geschreven (mini) documentaties die je de mogelijkheid geven een gedegen beeld te vormen over het leven op zee. Zo worden we meegenomen in de jacht van Sea Sheperd op een stropersschip die op de lijst van Interpol staat, een heel klein koninkrijk Sealand, hoog boven de golven net buiten de territoriale wateren van Groot-Brittannië. Brengt Ian een bezoek aan de Adeleide, het schip van Woman on waves, die gebruik maakt van de mazen in de internationale wetten. Is hij aanwezig bij de strijd van o.a. Greenpeace tegen de regering van Brazilië en verschillende oliemaatschappijen om het koraal en rif aan de monding van de Amazone. Schrijft hij over de illegale lozingen en het kat het muis spel tussen Sea Sheperd en Japanse walvisvaarders. En zo gaat het door. Allemaal even fascinerend en pakkend en niet te geloven.

We lezen getuigenissen van mensen die gedwongen aan het werk zijn op de vele vissersboten die steeds verder weg de zee op gaan, om hun buit te vangen en die zelfs soms als slaaf worden doorverkocht. Schokkend, en aan het voorkomen van alle misstanden wordt internationaal erg weinig aandacht besteed en als het al gebeurd is het op kleine schaal dat het een druppel op een gloeiende plaat is.

Het boek is een dikke pil die je leest in het tempo dat hierbij past. Naar ieder hoofdstuk, moest ik bijkomen van het verhaal en het verwerken om het een plek te geven. Een boek dat de realiteit tot leven brengt en je gelezen moet hebben.

Meer recensies van Enita