Een bijzonder mooi boek

Enita 06 maart 2022
Een boek Het lied van de nachtvogels van Julis Carrick Dalton, is een bijzonder boek. Het is bijzonder omdat het naast het spannende element er ook aandacht heeft voor de effecten van klimaatverandering.

Cadie is een wetenschapper die opgegroeid is in de bossen van New Hampshire. Een van de verhaallijnen gaat over de jeugd van Cadie, in flashback worden we meegenomen in haar jeugd, haar vriendschap met Daniela. de mysterieuze verdwijning van Juan (een arbeider) en welke rol Cadie hierin speelt. De andere verhaallijn speelt zich af in de tegenwoordige tijd. Ze keert terug naar . oude dorp op dringend verzoek van Daniela. Haar vader wordt verhoord, omdat er een stoffelijk overschot is gevonden. Is dit Juan? Het komt Cadie echter heel slecht uit, want is druk bezig met een onderzoek naar de gevolgen die de aanwezigheid van kevers hebben op de bosbranden. Ze heeft hiervoor bewijzen gevonden, alleen binnen federaal gebied, dus niet openbaar. En ze moet hiervoor voor een commissie verschijnen. Toch reist ze af. Hier wordt ze weer geconfronteerd met haar verleden, maar wat heeft ze echt gezien en lukt het haar om een dit een plek te geven. En het bos, in hoeverre kan ze dit nog redden, nu de kevers ook in haar geboortedorp zijn aangetroffen. Wat zijn de gevolgen van dit alles?

Het boek is beeldend geschreven en leest lekker weg. Een zeer geslaagd debuut. Een van de mooiere boeken die ik afgelopen tijd heb gelezen. Tot nu toe mijn favoriet voor 2022.

Meer recensies van Enita