De smaak van adoptie

Erika van Dalen 30 september 2023
Dat adoptie altijd impact heeft op het leven van zowel geadopteerde als de adoptieouders lijkt een standaard gegeven. Hoe deze impact uitpakt, of wanneer het bij een geadopteerde naar boven komt beschrijft Rina in haar openhartige levensverhaal. Ze is op zoek gegaan naar zichzelf, zowel 'terug naar haar wortels', in persoonlijkheid: reflexen en verlangens, als het effect dat het adoptiegezin op haar ontwikkeling en zelfbeeld gehad heeft. In het boek neemt Rina de lezer mee in haar zoektocht, waarin ze leert over de formele kanten van adoptie, de emotionele en vormende gevolgen voor haarzelf en anderen. Over dat laatste vraagt ze zich af of die verhalen voor zichzelf waardevol zijn of juist extra belastend in haar eigen verwerkingsproces. Het is een veelzijdig boek geworden dat soms leest als een roman, soms als een documentaire met veel informatie en soms als een dagboek. Respect en dank Rina voor het delen van je verhaal en de ongetwijfeld vele uren durende zoektocht naar informatie en het ordenen ervan. Het boek is een divers gerecht geworden en ik beveel het aan bij iedereen die te maken heeft met adoptie of die er meer over te weten wil komen.

Meer recensies van Erika van Dalen