Terugkeer naar Inverness. Boek 2

Mijn verslag voor het tweede boek uit de Reizigers serie.
Het boek start heel anders dan je verwacht en je denkt eerst het verkeerde boek in handen te hebben. Het verhaal gaat over Roger die net zijn pleegvader verloren heeft, en bezig is het huis op te ruimen. Dan komen Claire en haar dochter Brianna op bezoek om de laatste eer te bewijzen aan dominee Wakefield. Claire kon dominee Wakefield van vroeger nog en ze heeft Roger voor het laatst gezien toen hij een jaar of 5 was. Roger is een geschiedenis professor op Oxford. Claire verteld dat haar man (Frank) 2 jaar gelden overleden is.
Dan krijg je als lezer goed het idee waar je in het verhaal zit. Een jaar of 20 later dan het laatste boek. Claire verteld dat ze in Amerika wonen en dat Bree daar is geboren.
Roger krijgt een oogje op Bree en dat is geheel wederzijds. Claire verteld haar verhaal en waar ze Roger van kon. Totdat Colloden ter spraken komt, dan klapt ze dicht en Bree heeft door dat er meer is dan wat haar moeder haar verteld. Bree en Roger gaan samen op onderzoek naar het verleden en komen veel te weten, maar niet alles.

Dan springt het boek over naar het verleden waar Claire en Jamie in Frankrijk aankomen en daar gaan wonen. Ze kunnen in de woning verblijven van de neef van Jamie die rijk is geworden in de wijnhandel. Ze leven als een God in Frankrijk in luxe en verkeren in de hogere kringen. Ze proberen in de politiek dingen te veranderen door de kennis van Claire. Zoals je kon lezen aan het eind van boek 1, is Claire zwanger. Dit verloopt allemaal niet zoals geplant en krijgen erg veel tegenslagen te verwerken.
Ze gaan uiteindelijk weer terug naar Schotland vlak voor de slag van Culloden.

-Welk personage springt er uit? Het is erg leuk om in dit boek kennis te maken met Brianna en Roger. In Frankrijk maken we ook kennis met weeskind Fergus, die de warmte van ouders vind in Claire en Jamie.

-De meest heftig scene vind ik het verhaal rondom Faith, ik wil niet te veel spoileren, maar in dit stuk is het onmogelijk om het zonder zakdoeken te lezen. En natuurlijk het afscheid bij de stenen, Claire moet terug naar haar eigen tijd nu ze voor de 2e keer zwanger is en de slag van Culloden op het punt van uitbreken staat.
-Hoe Diana het verhaal heeft opgebouwd is wel erg leuk, ze verteld hier 2 verhaallijnen, maar niet heel erg van de hak op de tak, het is erg mooi opgebouwd en goed te volgen.
-Dat het verhaal zich in Frankrijk afspeelt is wel erg leuk, een andere omgeving en ook leuk om te lezen hoe de rijkeren toen leefden.
-Wat speciaal is aan dit boek dat het toch weer anders loopt dan je verwacht en dat het zich in verschillende tijden en landen afspeelt.
-Wat mij het meest is opgevallen aan dit boek is dat ze niet met z’n tweetjes terug komen uit Frankrijk.
-Mijn vraag is de keuze tussen het boek of de serie en dat vind ik erg moeilijk. Het een vult heel goed het ander aan. Ik vind de boeken veel meer achtergrond informatie geven, maar in de serie zie je het boek echt tot leven komen, en dat is soms wel anders dan je in je hoofd had, of het loopt anders dan in het boek.

- Ik geef dit boek 4****
Esther Flameling.