Dikke aanrader voor alle ouders!!!

Bij jou ben ik echt ~ Gaby Rasters

Bedankt Gaby dat ik je nieuwe boek mocht lezen, Bookchoice bedankt voor het ebook wat ik mocht lezen voordat het uit kwam.
Wat een prachtig boek heb je weer geschreven Gaby.
Ik raad iedereen aan voordat je dit boek gaat lezen, een grote pot thee te zetten met wat lekkers erbij, en vooral niet vergeten een grote doos tissues onder handbereik neer te zetten. Dit verhaal kruipt onder je huid op zoveel manieren.
Het verhaal gaat over Luuk en Sandy en hun zoontje Ravi. Ze worstelen heel erg met de zorg voor hun zoon. Hij heeft een flinke gebruiksaanwijzing. Sandy gaat in therapie waar 3 lieve honden bij aanwezig zijn. Daar leert ze niet alleen zichzelf beter kennen maar ook over het gedrag van een hond. Hoe reageert een hond op bepaalde situaties.
Na onderzoeken komen ze er achter dat Ravi autisme heeft, iets wat ze zelf in hun achterhoofd ook wel hadden verwacht. Hun leven bestaat uit strakke regels en regelmaat. Geen onverwachte dingen en op die dag word er dat gegeten en niets anders. Op vrijdag eten ze dus vriet …. Zand tussen z’n tenen vind hij bv helemaal niets en zit veel liever in het gras. Hij houd van de roze trui van zijn moeder, dat is echt zijn houvast. Zijn ouders, de opa en oma van Ravi snappen hem ook totaal niet, en doen er ook weinig moeite voor om hem wel beter te leren kennen. Haar vader is wel een steun voor het gezin, Ravi vind het daar erg prettig.
Ze hebben besloten dat ze als gezin naar Cyprus gaan, even er tussen uit en rust vinden. Ze zitten daar in een prachtig appartement. Als ze over het strand lopen zien ze een hond lopen. En Ravi is meteen helemaal gek op de hond. De hond zoekt hem op en ze hebben meteen een band. Ravi moet dan ook door het zand lopen om bij de hond te komen die op hem wacht. Dat is een hele grote overwinning voor hem. Zo mooi omschreven. Na een tijdje loopt de hond weer weg, z’n vrijheid weer tegemoet.
Ze moeten natuurlijk na de vakantie weer naar huis en de hond blijft ontvindbaar. Ravi blijft de hond missen, zijn vriend, zoals hij de hond zelf noemt.
Thuis loopt de spanning erg hoog op, en Sandy neemt de beslissing om terug te gaan naar Cyprus, in haar eentje, de hond zoeken.

Wat een mooi en ontroerend boek. Snap echt niet hoe je het ook aldoor voor elkaar krijgt dat de tranen over m’n wangen rollen als ik je boeken lees. Terwijl ik werkelijk nooit huil bij het lezen. Maar dit raakt me echt.
Zoveel herkenbaarheid bij Ravi die ik terug zag in mijn eigen zoons. Geen een persoon met autisme is hetzelfde, ze hebben allemaal hun eigen maniertjes en dingetjes. En Ravi is erg herkenbaar in verschillende dingen voor mij als moeder met zoons die ASS hebben.
Ik weet zeker dat heel veel ouders van kinderen met een rugzakje zoveel herkenning zullen lezen in dit boek.
Een absolute aanrader dit boek!

5 sterren

Meer recensies van Esther’s Books and More