De Detta Dossiers houden stand

Evelien Walravens 28 juli 2021 Hebban Recensent

Na eerste deel Nachtmerrie is er nu een nieuw boek in de serie 'De Detta Dossiers' van het schrijverscollectief Winchester McFly: Verdwaald. Dit collectief timmert al heel aardig aan de weg met scenario’s voor vele films en tv series zoals Judas, Smeris, Vliegende Hollanders en Ares (voor Netflix) Ook namen verschillende leden van het collectief een deel van de scripts voor de nieuwe Nederlandse dramaserie Swanenburg voor hun rekening en zagen 180 miljoen kijkers van het Eurovisie Songfestival hun openingsfilm van dit muziekspektakel. En nu kan lezend Nederland zich opnieuw tegoed doen aan de duistere en occulte thrillers die er van hun hand verschijnen.

In Verdwaald zakken de rechercheurs in occulte zaken Tess de Winter en David Detta af naar Zuid-Limburg. Rond de mergelgrotten waart al eeuwenlang een monster rond, bekend als de Vlinderman, en die zou de nodige slachtoffers hebben geëist. Nu er wederom twee verminkte lichamen worden gevonden krijgen politiemannen Frank Driessen en Niels Hupperts ondersteuning van Tess en David. Na hun noodgedwongen samenwerking in Groningen waarover we hebben kunnen lezen in Nachtmerrie hebben de twee tegenpolen vrede gesloten en vormen ze een bijzonder speurdersteam, tot grote ergernis van Tess’ vader Viktor de Winter, hoofd van de AIVD en groot tegenstander van Detta. In Limburg krijgen ze een bizarre zaak voorgeschoteld waarin het monster een grote rol toebedeeld krijgt. Er wordt zelfs een heus festival rondom dit fenomeen gehouden ieder jaar in februari, precies als Tess en David ter plaatse komen. Dit festival is belangrijk voor het nabijgelegen dorp Schin op Zand. Als toeristische trekpleister bracht het altijd veel geld in het laatje maar de laatste jaren valt de belangstelling terug. Reden voor burgemeester Annemarie Pleisterman, pastoor Arno Seelen en hoofd van de feestcommissie Frits Vlinders om alles op alles te zetten het festival te laten slagen. Namen zij hun taken iets te serieus of dwaalt er echt een monster door de grotten?

‘Dat is de grote ironie van Schin op Zand, madame. De mensen die op onze geschiedenis afkwamen hebben hun interesse verloren, maar mensen die gezellig een weekendje weg willen laten zich er nog altijd door afschrikken.’

Verdwaald is net als voorganger Nachtmerrie een snel, beeldend en filmisch geschreven boek. De personages zijn ondergeschikt aan het verhaal maar toch krijgt de lezer genoeg informatie over de verschillende belangrijke spelers. Vooral de achtergronden van Detta spelen weer een rol, in Nachtmerrie komt de lezer al te weten wat er met zijn dochter Ella is gebeurd als gevolg van Detta’s undercoverwerk. Deze draad wordt in Verdwaald weer opgepakt en het is al aan te voelen dat ook in het nog te verschijnen Contact hier een vervolg op zal komen. Ook het illustere stel lijkschouwers Puk en Wander Polak maken hun opwachting. Waar ze in het eerste deel met behoorlijk wat bombarie geïntroduceerd werden is hun rol in Verdwaald van een mindere orde. Dit komt hun geloofwaardigheid alleen maar ten goede en we mogen verwachten dat er in toekomstige delen ook weer gebruikgemaakt zal worden van hun duistere diensten.

Inmiddels is bekend dat ieder deel van 'De Detta Dossiers' door een onafhankelijk lid van het schrijverscollectief geschreven wordt. Dit doet echter niets af aan de schrijfstijl, het is nauwelijks te merken dat Verdwaald door iemand anders is geschreven dan het eerste deel. Het verhaal pakt meteen, zakt niet af en blijft onderhoudend en spannend tot de laatste bladzijde. Natuurlijk is er weer een aantal onverwachte wendingen, iets wat in een goede thriller niet mag ontbreken. De gebeurtenissen rond Detta’s verleden, zijn dochter en het vervolg hiervan laten de lezer al reikhalzend uitkijken naar het volgende deel, dat in het najaar verwacht wordt. 'De Detta Dossiers' houden stand, er kan nog heel wat verwacht worden uit de kokers van Winchester McFly.

Meer recensies van Evelien Walravens