Onvoorstelbaar verhaal

Evy De Brabander 29 december 2019
Waargebeurde verhalen dragen een extra element in zich. Je kan er namelijk een mening over hebben, maar toch is er weinig van bijvoorbeeld het plot te vinden. Dit is nu eenmaal hoe het ging en dit is wat de mensen meegemaakt hebben.
'Het leven dat ik kende' is aangrijpend en het is bijna niet te geloven dat 1 persoon dit alles heeft moeten verwerken in een periode van 30 jaar. Er zijn momenten dat je als lezer erg emotioneel wordt en dat de tranen rijkelijk vloeien.
De manier waarop Esther Boek het verhaal vertelt, getuigt van veel respect voor de personages. Je kan dan ook niet anders dan je petje daarvoor afnemen. Nergens is een gevoel van aandikken of spectaculairder maken en de integriteit van het geheel blijft zo mooi bewaard.
'Het leven dat ik kende' is vlot leesbaar, met goed lopende zinnen en weinig moeilijke woorden. Alles is helder en recht-toe-recht-aan.
De vraag blijft natuurlijk of het verhaal aanspreekt en dat is iets wat erg persoonlijk zal zijn voor elke lezer. Ik moet zelf bekennen dat ik een enorme dip had in het midden van het boek, een beetje tussen de twee grote groepen gebeurtenissen in. Het geheel voelde voor mij toch soms aan alsof ik aan het voeden was op de ellende van andere mensen en dat knaagt wel. Ik ben namelijk zelf altijd van mening dat medelijden je medemens niet helpt en ik voel me er dan ook niet goed bij als dat ongemerkt toch boven komt drijven. Dit beïnvloedt mijn leesplezier dan toch in de negatieve zin.
'Het leven dat ik kende' is een erg leesbaar en beklijvend boek dat veel lezers zal aanspreken. Het is in ieder geval een verhaal dat je niet snel weer loslaat...

Bedankt Thrillers and more, Hamley Books en Esther Boek dat ik de kans kreeg om dit boek te lezen!

Meer recensies van Evy De Brabander