De kleine bakkerij aan het strand - Jenny Colgan

Femleest 19 juli 2019
Polly en Chris hun luxeleven blijkt drastisch te veranderen als hun grafisch ontwerpbureau failliet wordt verklaard. Hierdoor gaat hun relatie ook naar de knoppen. Chris gaat uithuilen bij zijn moeder terwijl Polly juist iets van haar leven probeert te maken. Ze gaat op zoek naar een eigen appartement, maar dit blijkt in Plymouth niet zo makkelijk als je maar weinig te besteden hebt. Daarom kiest ze er voor om naar het getijdeneiland Mount Polbearne te gaan. Het appartement boven een winkelruimte is vervallen en bijna onbewoonbaar maar ze kiest ervoor omdat het juist wel betaalbaar is.

Haar nieuwe leven is behoorlijk wennen, maar Polly voelt zich er steeds meer thuis. Ze maakt vrienden met een groep vissers die haar elke dag even komen begroeten. Doordat Polly verder weinig te doen heeft besluit ze om weer te gaan beginnen met het bakken van brood. Dit doet ze ook zodat ze dagelijks lekker brood op tafel heeft, want het brood van Gillian Manse haar bakkerij is niet te eten. De dorpsbewoners komen erachter dat Polly haar brood heerlijk is en Polly besluit om het stiekem aan ze te verkopen. Totdat Gillian Manse hier achter komt en ze Polly grote problemen brengt want zij is ook haar huisbaas. Maar Huckle, een imker die Polly ook leerde kennen heeft een goed idee en Tarnie haalt mevrouw Manse over om dit te gaan proberen. Zo mag Polly haar gaan helpen in de bakkerij, maar of dit haar wel goed bevalt is de vraag.

Ik ben verliefd geworden op het plaatsje Mount Pelbourne, wat lijkt het me heerlijk om 's ochtends naar Polly te wandelen om een heerlijk vers brood. Jenny heeft weer een heerlijk feelgood verhaal geschreven over een authentiek vissersdorp die behoorlijk tot leven wordt geblazen door de komst van Polly.

Wat ik ook zo leuk vind is dat het bekende papegaaiduiker vogeltje die op de Nederlandse covers staat nu een naam heeft gekregen in dit boek, stiekem ben ik verliefd op die kleine Neil.

Door alle baksels van Polly krijg je helemaal zin om zelf te gaan bakken, gelukkig heeft Jenny een paar recepten achter in het boek geschreven, waardoor je snel zelf aan de slag kunt gaan met bakken.

Het boek is heerlijk om in weg te dromen en te lezen wat Polly allemaal meemaakt, zo maakt ze ook verdrietige momenten mee. Ik kreeg er zelfs een brok in mijn keel van. Maar gelukkig komt alles toch goed voor Polly. Ik kan niet wachten tot het tweede deel uit komt. Maar dit is helaas nog even wachten tot het voorjaar van 2020.

Meer recensies van Femleest