Prachtig!

Femleest 03 mei 2023
Als de sterren fonkelen geschreven door Jet Nijland is haar tweede boek. Een boek waar ik al maanden naar uit keek, dit kwam mede doordat Jet iedereen zo meenam in haar proces, namelijk de geschiedenis van haar eigen opa en oma. Een verhaal die diep bij je binnenkomt en eentje om nooit weer te vergeten. Want wauw, wat heeft Jet dit verhaal prachtig weten neer te zetten.

In ‘Als de sterren fonkelen’ volg je de verhaallijn van Liz, zij is de kleindochter van Bram. Haar opa heeft vreselijke oorlogsjaren meegemaakt en hij laat op zijn sterfbed een geel boekje en wat ansichtkaarten achter. Op het eerste gezicht lijkt dit heel onschuldig, maar via dit boekje komt ze achter het gruwelijke verleden van haar opa, maar ook van haar oma. Een stukje geschiedenis die ze graag verder uit wil zoeken. Bram en Saar worden vlak voor de oorlog verliefd op elkaar. Maar dan wordt Bram uitgezonden naar Duitsland om te gaan werken voor de vijand. Is hun liefde voor elkaar sterk genoeg om de oorlogsjaren te overleven? Liz zoekt het uit en ze krijgt hulp van Tom, een knappe wielrenner die ze per toeval tegenkomt. En tijdens deze zoektocht leert ze niet alleen haar grootouders beter kennen, maar wordt het ook een zoektocht naar zichzelf en de liefde.

Zoals Tom zo mooi wist te zeggen in dit boek: ‘Jeetje, wat een verhaal’. En dat is het ook echt, want wauw Jet heeft zichzelf echt overtroffen met dit verhaal. Waarin de liefde voor haar grootouders sterk aanwezig is. Je leert de geschiedenis niet alleen kennen via Liz haar zoektocht, maar ook vanuit het perspectief van Saar en Bram. Wat dit boek levensecht maakt, je voelt tijdens het lezen dat dit verhaal grotendeels waargebeurd is.

Je krijgt tijdens het lezen te maken met zoveel gevoelens. Je voelt hoe sterk de liefde is tussen Bram en Saar, waardoor je vaak medeleven met ze krijgt. Maar daarnaast voel je ook de spanning van de oorlog die er destijds heeft gehangen. En mede door die spanning, was het moeilijk om het verhaal weg te leggen. Grote kans dat je dit boek net als ik in een ruk uit gaat lezen.

Dit verhaal bevat niet alleen veel liefde voor de grootouders van Jet, maar het laat jou ook weer even beseffen dat dit vroeger echt gebeurd is. Het laat jou weer even stilstaan bij die tijd. Dat we dankbaar mogen zijn voor de strijders die destijds hebben gevochten voor ons land. En dat heeft Jet heel mooi weten omschrijven in dit boek. Ze heeft dit zo beeldend weten neer te zetten, dat het voelt als een film die zich afspeelt in je hoofd, de ene keer gruwelijk en de andere keer heel romantisch. Wat mij betreft mag dit boek van mij dan ook wel verfilmd worden. Op naar nog meer van deze prachtige boeken van Jet Nijland. Een aanrader voor een ieder die graag historische romans leest.

Deze recensie is eerder verschenen op Femleest

Meer recensies van Femleest