Ik red me wel

Femleest 14 april 2023
Ik red me wel geschreven door Leanne Pots is haar debuutroman waarbij ze jou meeneemt naar het platteland van Twente. Een heerlijke luchtige feelgoodroman van Nederlandse bodem. Leanne weet met dit verhaal een grote glimlach op je gezicht te toveren. De ongemakkelijkheden die het hoofdpersonage meemaken geven jou als lezer veel plezier. Een aanrader om te lezen als je even weg wil duiken in deze heerlijke zomerromance.

In ‘Ik red me wel’ volgen we Nora die na het overlijden van haar oma het vakantiehuisje heeft geërfd op het platteland in Twente. Dat is even heel wat anders dan zij gewend is als stadsmeisje. Ze heeft altijd al op eigen benen willen staan en een man ziet ze dan ook niet zitten in haar leven. Want daar zou ze van afhankelijk van kunnen worden. Maar dan ontmoet ze Abel de buurman van het vakantiehuisje, hij biedt haar zelfs aan om haar te helpen om het huisje op te knappen. Maar daar wil Nora niks van weten. Maar naarmate de tijd vordert, komt ze erachter dat zijn hulp toch wel handig is. Het blijkt dat de aantrekkingskracht tussen de twee heel sterk is, maar beiden zien ze een relatie niet zitten. Al gauw komen ze met het idee om een zomerromance te beginnen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Al vanaf de eerste bladzijde word je met hilariteit het verhaal in getrokken, Nora moet het huisje namelijk zien te vinden zonder navigatie, wat haar niet gemakkelijk afgaat. Het was ook leuk om eens een verhaal vanuit een stadsmeisje te lezen die het plattelandsleven binnen komt stappen.

Vooral het boerse leven wat er in dit boek groots wordt aangeprezen vond ik erg leuk om te lezen. Zo vaak komt dit namelijk niet zo uitgebreid in boeken voor, terwijl boeren juist zo belangrijk zijn voor de mensheid. Fijn dat er in dit boek juist wel aandacht aan wordt besteed.

Tijdens het lezen ga je een zwak krijgen voor Abel, ondanks al Nora haar tegenspraken blijft hij zo lief voor haar. Hoe hij vol passie over het boerenleven weet te vertellen is mooi om te lezen. Ik heb zelf ook een tijdje stage gelopen op een melkveeboerderij en vond het fijn om op deze manier daar nog eens aan terug te kunnen denken.

Leanne heeft een hele prettige schrijfstijl die heel beeldend is, je ziet het verhaal dan ook als een film voor je afspelen. Waardoor je vaak hardop zit te lachen om alle ongemakkelijkheden die Nora allemaal mee maakt. Een aanrader als je eens een kijkje op het platteland van Twente wil nemen, het is een heerlijk luchtig feelgood verhaal met een christelijk tintje die je in een mum van tijd uit hebt.

Deze recensie is eerder verschenen op Femleest

Meer recensies van Femleest