De sleutelroman van Kim ten Tusscher

Ferry76Visser 17 maart 2022
Voor mijn gevoel is ‘Blind’ een sleutelroman in het werk van Kim ten Tusscher. Dit is niet alleen vanwege de thematiek, maar ook vanwege de verbanden met de Lilith-triogie. En het bevat het beste dat ze (tot nu toe) geschreven heeft.
Voor ik ga beginnen wil ik lezers er op wijzen dat dit deel niet los gelezen kan worden. Zonder de vorige delen uit de serie gelezen te hebben is het lastig om het verhaal te volgen en de geweldige essentie van dit boek te ervaren.
Het boek begint met een surrealistische opening die ijzersterk is. Dit komt door de eigenzinnige combinatie van verschillende vrouwelijke en mannelijke elementen. Bijvoorbeeld Nealyn (vrouw) is in controle van makhma (aarde - vuur), een samenstelling van een vrouwelijk en mannelijk element. Jakob is in deze confrontatie de perfecte tegenhanger.
De witte draak groeit door in ieder nieuw deel en wordt steeds spannender, grimmiger, complexer en intenser als personage. En dat is geweldig! Af en toe moest ik zelfs denken aan God in de Bijbel. In het nieuwe testament is hij een God van liefde, vergeving en mededogen en in het oude testament een onbuigzame, als het nodig is behoorlijk destructieve en harde God. Gevoelsmatig maakt Jakob precies de tegenovergestelde ontwikkeling door en dat maakt hem erg spannend.
De grimmigheid van deze meesterlijke antagonist wordt geleidelijk steeds duidelijker. Dit vormt een perfecte tegenstelling met zijn verschijning als witte draak, omdat deze kleur juist wordt geassocieerd met zuiverheid en puurheid. Dan is er voor hem nog een opmerkelijk thema met Jakob als schepper. Het lijkt erop dat hij zich niet heeft beseft dat als iets ontstaat of geschapen wordt hij met alles verbonden is, dat er naast erkenning ook tegenstand zal zijn is voor hem moeilijk te vatten.
En dan de letter N. Verschillende belangrijke personages hebben een naam die begint met een N (Nayaku, Nigesanla, Nealyn, Nighram, Niul). De betekenis van deze letter verwijst naar vrijheid, expressie en pragmatisch denken. Dat geeft aan deze personages ieder weer een extra dimensie. Hun handelen en motivaties zijn daardoor op de juiste wijze steeds gericht op het thema
Daarnaast wordt Jakob met de komst van een nieuw deel steeds spannender, grimmiger en intenser als personage, waardoor ik witte draak steeds meer ben gaan waarderen.

Ook de spanningsvelden tussen verschillende karakters is ijzersterk. De manier waarop sommigen met elkaar omgaan is vaak het resultaat van een conflict dat zich in het diepste van hun kern afspeelt. Een voorbeeld hiervan is de verhouding tussen Nayaku, de magiër en Nighram, de prinses. De magiër is iemand die een sterk zelfhypnotiserend vermogen heeft en daardoor in een soort waan leeft en ver van zijn eigenlijke kern afstaat. Daar tegenover staat de realiteit van Nighram, die dicht bij zichzelf blijft ondanks haar hoge functie. Haar pure menselijkheid botst daardoor nog wel eens met de etiquette en dat versterkt voor mij haar karakter.
Maar wat is nu het beste dat Kim ten Tusscher geschreven heeft? Dat zijn voor mij de confrontaties en de ontwikkeling van Nealyn en Jakob. Het is mogelijk om overeenkomsten te vinden tussen beide dynamische personages. Die zijn zonder ‘Storm’ nog niet definitief. Daarom beperk ik me nu tot twee belangrijke thema’s voor hen beiden: bescherming en menselijkheid. Het voegt in mijn ervaring een extra gelaagdheid toe aan de thematiek van deze serie, de relatie tussen vrijheid en macht. Ook ontstaan er zo raakvlakken met de Lilith trilogie. Het creatieve spel met deze onderwerpen in het boek is geweldig!
Door deze verdieping ontstaat ook de mogelijkheid om een ontologische vergelijking te maken tussen Nealyn en Jakob. Hoewel ze aan de ene kant elkaars tegenpolen zijn, lijken ze in sommige opzichten op elkaar en is het zwakke punt van de een, de kracht van de ander. Voor mij is ‘Blind’ mede door deze constructieve meerduidigheid een meesterlijk stuk verbeeldingsliteratuur.
Naast alle sympathieke helden en gloepersen magiërs in deze pageturner is Nealyn een boeiende, complexe en perfecte aanvulling. Niet alleen is ze een geweldige tegenstander van de witte draak, ze laat ook zien dat het maken van een keuze bepaalt wie we zijn. En in dat opzicht is ze een dochter van Lilith
Aldus overtrof Kim ten Tusscher zichzelf met het schrijven van ‘Blind’. Het bevat ijzersterke passages, een verdieping in de thematiek van de serie en een nieuw sterk personage. Daardoor zou deze sleutelroman een mustread, pageturner en aanrader genoemd kunnen woorden, maar geen van deze woorden dekt de lading precies van hoe goed ‘Blind wel niet is! #blind #kimtentusscher #uitgeverijzilverspoor

Meer recensies van Ferry76Visser