Dromenstof voor een privédetective

Ferry76Visser 16 november 2019
‘Vele vreemde vormen’ van Tom Hofland is een Shakespeariaanse mustread. De aangename schrijfstijl, juiste toepassing van surrealistische elementen en geweldige personages, maken dit boek tot een heerlijk verhaal over werkelijkheid, dromen en kwetsbaarheid.
Het verhaal gaat over privédetective Tomás Mancaza, die probeert de mysterieuze verdwijning van zijn vader op te lossen. Daarvoor moet hij terugkeren naar zijn geboorte-eiland, waar hij samen met de plaatselijke inspecteur probeert de vermissing op te lossen. Tomás is een personage waar je als lezer van gaat houden, omdat hij een bepaalde kwetsbaarheid heeft, die te maken heeft met de klungelige manier waarop hij zijn vak uitoefent. Door deze onbeholpenheid ontstaan komische en tragische situaties.
De eilandbewoners worden daarentegen op een licht theatrale wijze neergezet, wat het juiste contrast oplevert met Tomás. Het laat zien dat hij het eiland ontgroeit is en er niet meer thuis hoort. Het enige wat hem lijkt te binden aan het eiland is zijn vader, maar er is iets dat hem verbindt met de andere eilandbewoners, namelijk kwetsbaarheid. Hoe dit op een gevarieerde manier aan bod komt is fantastisch en levert interessante spanningsvelden tussen personages op.
Het thema van de roman associeerde ik met de monoloog van Prospero uit ‘De storm’ van William Shakespeare. De inhoud van deze alleenspraak raakt het onderwerp van deze roman en dan met name de conclusie: ‘Uit louter dromenstof zijn wij gemaakt, wat ons is toegemeten ligt in een zee van slaap.’ Daarom is ‘Vele vreemde vormen’ voor mij een zeer geslaagde literaire uitwerking van deze klassieker.
Na het lezen van deze pageturner ben ik fan geworden van de boeken van Tom Hofland. En voor de liefhebbers van literatuur die langs Shakespeare schuurt is deze mustread een absolute aanrader. #velevreemdevormen #tomhofland #singeluitgeverijen

Meer recensies van Ferry76Visser