Verbroken in Schemer: de sleutelroman

Ferry76Visser 04 april 2022
‘Verbroken in Schemer’ van Kim ten Tusscher is een spannende pageturner! Het verhaal is boeiend, heeft een literaire meerduidigheid en is actueel. Maar wat nog belangrijker is: het is een sleutelroman in het werk van Kim ten Tusscher.
‘Verbroken in schemer’ is een boek met verwijzingen. In deze pageturner zijn verschillende referenties te vinden naar andere series, zoals het Jager en Prooi tweeluik. Door dit creatieve stukje wereldopbouw wordt de lezer nieuwsgierig gemaakt en ontstaat er een beeld van de historische ontwikkeling van Merzia.
Daarnaast wordt Kasimirh uitgewerkt, waardoor hij complexer wordt. Een van de kenmerken van het werk van Kim ten Tusscher is dat geen enkel personage overduidelijk slecht of goed is. Aan de ene kant is hij een machiavellistische persoonlijkheid, die precies weet wat hij moet doen om zijn doel te bereiken en aan de andere kant is hij een mysticus die de wereld wil laten kennis maken met zijn religie. Dat spanningsveld wordt door de auteur ten volle benut om het onderwerp duidelijk te maken.
Ook van Jakob krijgt de lezer een beter beeld. De symboliek die daarbij wordt gebruikt is krachtig, beeldend en heeft een sterke ambivalentie. Het gevoel dat de lezer hierbij krijgt is unheimisch. ‘Verbroken in Schemer’ laat een beeld zien van de god dat twee kanten op kan gaan en dat maakt het voor mij tot het meest intrigerende en duistere personage dat ik tot nu toe ken.

En dan de thematiek. Voor mij gaat ‘Verbroken in Schemer’ over vrijheid. Dit is niet alleen voor Lilith, maar ook voor enkele andere personages een belangrijk onderwerp. Gebondenheid door trauma, macht of haat zorgen ervoor dat iemand het belangrijkste kwijtraakt van het mens zijn, de vrijheid om vrij te zijn. Dat zorgt voor een intrigerend conflict tussen Kasimirh en Lilith, waarin de eerste zichzelf verloren heeft in religie en de tweede zichzelf gebleven is.
De verwijzingen naar hedendaagse maatschappelijke onderwerpen geven extra diepgang aan het verhaal. De auteur laat met behulp van de religies in haar wereld zien hoe makkelijk, gevaarlijk kwetsend en kortzichtig het is om in hokjes te denken. Daarmee wordt in mijn ervaring verwezen naar een belangrijk hedendaags maatschappelijk onderwerp. Op verschillende manieren laat het verhaal zien wat de gevolgen zijn. Een uitermate sterk voorbeeld is het religieus extremisme. Ten Tusscher laat op de juiste manier zien dat dit een uiting is van pure haat en niks met geloof te maken heeft. Dan wordt het geloof gebruikt als excuus om gruwelijkheden goed te praten.
Dus vanwege verwijzingen naar andere boeken, de verdieping van personages, de thematiek en de verbanden met hedendaagse maatschappelijke problematiek is dit boek niet alleen een aanrader, maar ook een sleutelroman in het werk van deze geweldige auteur! #verbrokeninschemer #kimtentusscher #uitgeverijzilverspoor

Meer recensies van Ferry76Visser