Unieke leeservaring

florevdl 05 juni 2020 Hebban Recensent
‘Van het ene op het andere moment was het alsof ik in een andere wereld viel, zoals Alice in Wonderland door dat gat valt, zoiets, alsof ik al die tijd dat ik paddenstoelen en konijnen en kabouters uitprikte en inkleurde, heimelijk had zitten wachten op dit moment.’

In ‘Een van ons’ hanteert Christine Otten een bijzondere schrijfstijl om het verhaal van Luc en Katrien te vertellen. Katrien is schrijfster en zit vast met haar nieuwe boek. Ze wordt via via ingeschakeld om een schrijfgroep op de starten in de gevangenis. Een aantal jongens zijn hier wel voor te vinden. De verhalen van enkele van deze jongens zijn erg interessant. Er is een variatie van enthousiastelingen, stille schrijvers en sceptische deelnemers. En dan is er Luc. Hij doet niet mee met de schrijfgroep, maar is wel nieuwsgierig naar wat er daar gebeurt en blijft ook steeds op de achtergrond aanwezig. Katrien zou hem er graag bij hebben en ze lijken beiden wel te genieten van hun korte gesprekjes voor en na de sessies.

Het verhaal wordt afwisselend uit het standpunt van Katrien en Luc verteld. Zo kom je meer te weten of hun leven in en buiten de gevangenis.
Christine Otten begeleidt zelf een schrijfgroep voor gedetineerden. Dat zorgt voor een realistische weergave van de context waarin het verhaal zich afspeelt. Na het lezen van dit boek verdwijnt het clichébeeld dat velen over de gevangenis hebben. Het is een heel sterk thema dat bijzonder straf is uitgewerkt in dit verhaal.

Elk hoofdstuk eindigt met een korte, krachtige quote/gedachte. Dit zetten je als lezer aan het denken. Het is zeker een boek dat je meerdere keren kan herlezen. Er zitten heel wat laagjes in het verhaal. Je blijft nieuwe dingen ontdekken.

‘Een van ons’ biedt een unieke leeservaring en een prachtig verhaal. Echt wel een aanrader!

Meer recensies van florevdl