Een uitdaging

Frank 04 augustus 2022
En dan lees je in de meest uiteenlopende media haast unaniem lovende recensies en is je aandacht als (redelijk) fervente lezer meer dan getrokken. Je leest nadien de korte inhoud, het eerste deel dat beschikbaar is en stelt, enigszins teleurgesteld, vast dat het waarschijnlijk toch niet helemaal je ding is.En toch, je wil niet degene zijn die de nieuwste leessensatie zomaar aan zich voorbij laat gaan en schaft het boek aan. Nieuwsgierig en enthousiast begin je en merkt dat het eerste hoofdstuk je verrassend positief aanspreekt en je voorafgaande scepsis ebt stilaan weg. Maar dan slaat het tweede hoofdstuk als een vloedgolf aan surreële gebeurtenissen, moeilijk te interpreteren bespiegelingen en frequente wendingen over je heen en wordt het een gevecht om het hoofd boven water te houden en door te zetten.
Ik heb het gedaan en het hele boek uitgelezen, maar dat was een stevige opgave, wat niets te maken had met het onmiskenbare schrijverstalent van de auteur, maar alles met de inhoud. Het sprak me gewoon niet echt aan en raakte me niet, maar uiteraard gaat er zeker een publiek zijn dat hier wél van smult.
Ergens las ik dat Bennett misschien meer een "writers writer" is. Wat mij betreft houdt dat zeker steek, maar ongetwijfeld zullen heel wat lezers dit niet zo aanvoelen. En gelukkig maar.
Ik ben alvast geen schrijver en slechts een lezer die enkel z'n persoonlijke en bescheiden mening kan geven. Wat ik bij deze dus gedaan heb ;-).

Meer recensies van Frank