Mooi schrijven over iets lelijk

Frank 02 augustus 2019
Aanvankelijk komt het boek traag op gang. Het eerste deel bestaat voor een groot deel uit beschrijvende brieven die Albert Sillye aan het begin van de 20ste eeuw vanuit Kongo aan zijn toekomstige, jonge vrouw Gabriëlle Deman schrijft. Die halen het ritme wat uit het verhaal en beklijven minder, omdat je als lezer op dat moment slechts weinig affiniteit hebt met Albert en wat hij doet in Afrika. Het levensverhaal van Gabriëlle is waar het echt om draait en tevens boeiender om volgen . Het is dus even doorbijten tot het moment dat het jonge paar samen naar Kongo vertrekt. Vanaf dan word je het verhaal ingezogen en leef je intens mee met hun tocht door het Afrikaanse binnenland. Soms is het dan nog wel wat té beschrijvend voor mij en alhoewel ik dit normaal absoluut geen bezwaar vind, integendeel zelfs, stoort het me hier soms. Temeer omdat bepaalde interessante verhaallijnen en/of gebeurtenissen wat onderbelicht blijven ten koste van uitweidingen over er minder toe doende zaken. Anderzijds is het wel een bijzonder leerrijk en boeiende roman, maar tegelijk hemeltergend om te lezen hoe neerbuigend, agressief, verwaand, racistisch, onrechtvaardig, onmenselijk,... de blanke kolonisten omgingen met de inlandse bevolking. Op dat moment voel je plaatsvervangende schaamte. Het boek spreekt dus wel degelijk aan en Herlinde Leyssens heeft met Kongokorset absoluut haar visitekaartje afgeleverd. Ik ben alvast warmt gemaakt voor het vervolg.

Meer recensies van Frank