Een (ver)late afrekening?

Dit is het 10e deel van de serie Harry Hole. Het is zeker nog niet mijn 1oe, hoewel dat op deze manier wel gaat komen, en ik ben dus heel blij dat je ze niet op volgorde hoeft te lezen en dat er nog een aantal in het vat zitten. In dit boek is Harry niet (meer) officieel in functie bij de politie, maar wordt hij er (uiteraard) wel bijgehaald. Het begint met een rechercheur die vecht voor zijn leven in het ziekenhuis, waar hij bewaakt wordt. Heeft te maken met een 'aanslag'op hem in een zaak met een drugskartel. Alras komen er meer politieagenten om het leven door aanslagen. De gemeenschappelijke noemer lijkt te zijn onopgeloste moorden in het (verre) verleden. Hier is een vergelijking mogelijk met de serie Q van Jussi Adler Olsen waarin ook cold cases centraal staan. Super spannend verhaal met ook ruimte voor de privé omstandigheden van o.a. Harry Hole; zijn vader begint te dementeren, waar Harry als mantelzorger optreedt. Zijn optreden als mantelzorger krijgt een heel bijzondere wending, maar daarvoor moet je het boek lezen.

Meer recensies van Ger van der Pluijm