Van Noorwegen tot New York

Een sleepnet in de Marianentrog- Ida Lodemel Tvedt
In dit essay beschrijft de Noorse schrijfster in 37 verhalen haar “ Kindertijd” bij Bergen in Noorwegen tot het moment dat haar oma in een “Verzorgingstehuis “ zit. Het eerste verhaal gaat over haar jeugd die ze beschrijft als een periode zonder remmingen. Ze heeft het in dit verhaal over het onder tafel volgen van volwassenen, het spelen, kattenkwaad uithalen , puberteit , school en vrienden. Haar gedachte spelen daarbij een grote rol. De treurberk in de tuin bij opa en oma wordt bijna filosofisch beschreven. In het laatste verhaal is ze teruggekeerd naar het huis waar haar oma gewoond heeft. Oma woont nu in het verzorgingstehuis. Ida bezoekt haar en helpt maar ook worden het huis en de omgeving uitgebreid beschreven. Ook andere verhalen hebben hun oorsprong in Noorwegen. Breitvik en hoe men met zijn aanslagen is omgegaan komen uitgebreid aan de orde. Ook heeft ze veel aandacht voor het 22 juli centrum in Oslo dat ze zelf ook bezoekt in een van de verhalen.
Naast de verhalen over Noorwegen zijn er een groot aantal die in New York en Amerika spelen New York is de stad waar ze werkt en een groot deel van de tijd woont. Er zijn verhalen over colleges die ze geeft aan de universiteit maar ook de gewone mensen, de gebouwen en het leven in New York komen aan de orde. Onderwerpen zijn o.a. rassendiscriminatie, Me Too , Trump, kakkerlakken. De rommelige verkiezingsstrijd, de verkiezing van Trump en de gevolgen worden diepzinnig benaderd. Ze maakt in een verhaal heel gemakkelijk en knap de overstap van Breitvik naar Trump en de antidemocratische islamitische partijen en complotdenkers. In veel hoofdstukken speelt cultuur een grote rol . Boeken films toneel alles passeert de revue. Ik vond het zelf heel interessant om haar mening te lezen over het boek “ Een klein Leven” van Hanya Yanagihara. Een boek wat op mij veel indruk gemaakt heeft.
Ida Lødemel Tvedt schrijft helder en genuanceerd, met een open maar kritische blik. Gretig brengt ze verslag uit van o.a culturele leven. Het levert een prettig leesbare bundel op met een groet verscheidenheid aan onderwerpen. Lodemel Tvedt heeft een beeldende manier van schrijven. Ze maakt in scherpe bewoordingen kenbaar hoe ze tegen de verschillende onderwerpen aankijkt. Het boek is breedvoerig maar leest prettig.

Meer recensies van Gerrit Cazemier