Relaxerend

gilliske 01 juli 2020
Dit boek kwam ik tegen in een boekenruilkast. Ik had de film al twee keer gezien en twijfelde dus of ik het boek wel wilde lezen. Het verhaal kende ik immers al.
Gezien de beperkte alternatieven in de boekenruilkast besloot ik het boekje toch mee te nemen.
En ik heb er uiteindelijk toch van genoten om het te lezen.
De sfeer die gecreƫerd wordt, het trage tempo, de schrijfstijl, ... ze hadden gek genoeg op mij een heel relaxerende werking.
Enige minpuntje vond ik de tegenstrijdigheid in het karakter van Griet. Enerzijds komt ze over als een heel bescheiden, verlegen meisje. Daarentegen zijn er passages waarin ze ergerlijk vol is van zichzelf: zij kan beter kuisen en koken dan de andere bedienden en weet als enige wat er nog ontbreekt in het schilderij om het 'af' te maken.
Hoewel ik me hier lichtjes aan ergerde stond dit de 4 sterren score niet in de weg...

Meer recensies van gilliske