Indrukwekkend thrillerdebuut

Greet Braem 26 februari 2020 Hebban Recensent
Een groot geheim was het nooit, Jens Vern is het pseudoniem van Sander Verheijen (1974), hoofdredacteur Hebban. In 2002 richtte hij de thrillersite Crimezone.nl op, om die enkele jaren later te verkopen. Na zijn passage als acquirerend redacteur bij Unieboek, keerde hij in 2010 terug naar Crimezone, dat uiteindelijk door Hebban zou worden overgenomen. Verheijen is niet alleen goed met woorden, hij is ook professioneel vormgever en ontwierp tot voor kort een tiental boekcovers per jaar. In 2017 debuteerde hij als schrijver van het non-fictieboek 'Ik kan er nét niet bij'. Met ‘De macht van K.’ brengt hij zijn eerste thriller uit, het contract voor de tweede is ondertussen getekend.

De Amerikaan Tim Turner is afgestudeerd met middelmatige cijfers, maar krijgt toch een topjob aangeboden door het gerenommeerde IT-bedrijf The Keeler Company. Een fantastisch appartement, een hoog salaris en de ene promotie na de andere, Tim aanvaardt het allemaal en denkt er het liefst niet te veel over na. Tot hij De Vriend ontmoet, een mysterieuze man die hem waarschuwt en meent dat er duisteren dingen gebeuren in het bedrijf.

Tim gaat op onderzoek uit en krijgt al snel in de gaten dat De Vriend het bij het rechte eind heeft. Hij zal zelfs moeten vluchten en in Nederland onder een andere naam een nieuw leven opbouwen. Alles lijkt goed te gaan, tot hij Emily Green leert kennen. De aantrekkingskracht tussen de twee is groot, maar de vrouw heeft duidelijk ook iets te verbergen. Kan hij haar vertrouwen? Kan zij hem vertrouwen? Hoe veilig is het eigenlijk in Nederland?

Twee verhaallijnen, verschillende perspectieven. Een beproefd recept dat ook nu weer zijn deugdelijkheid bewijst. Het valt op hoe ontzettend goed alle elementen op elkaar aansluiten. Nergens heb je het gevoel dat dingen wel erg toevallig zijn. Doordat je het verhaal afwisselend door de ogen van Tim, Emily en enkele anderen bekijkt, weet je als lezer meer dan de hoofdpersonages zelf. En is duidelijk dat er een grootse finale zit aan te komen.

Niet alleen de plotontwikkelingen komen heel realistisch over, hetzelfde kan gezegd worden over de personages. Tim leren we het beste kennen, maar ook de anderen worden met enkele rake beschrijvingen duidelijk neergezet. Weinig doorsnee mensen in dit boek, daarentegen heel uitgesproken karakters. Carrière versus familie, winst versus ethiek, geweld versus intellect.

Een simpel verhaaltje is ‘De macht van K.’ niet, heel knap dus dat de auteur zich nergens vergaloppeerd heeft. Hier en daar een beetje technisch, bijvoorbeeld wanneer uitgelegd wordt hoe databeveiligingssystemen werken. Toch draagt die informatie alleen maar bij aan de ‘echtheid’ van het verhaal. Deze thriller is bijzonder goed geschreven, het lijkt wel of alle woorden moeiteloos uit de pen gevloeid zijn. Naast de ingenieus opgebouwde plot vallen ook de sterke dialogen op. Vooral in de tweede helft van het boek ligt het tempo hoog en dender je in volle vaart op de finish af, terwijl je met volle teugen geniet.

‘De macht van K.’ laat je stilstaan bij de gevaren van digitalisering en toont aan hoe zowat alles misbruikt kan worden. Jens Vern heeft zijn start als thrillerauteur niet gemist, dit debuut maakt indruk!

Meer recensies van Greet Braem