Sterke, psychologische thriller

Greet Braem 29 september 2022 Hebban Recensent

Cameron en Lisa Murdoch vormen niet alleen een echtpaar, ze schrijven samen ook misdaadromans. Ze hebben een zevenjarige zoon Zach, die niet de makkelijkste is en publiekelijk wel eens voor problemen zorgt. Wanneer hij op een avond dreigt weg te lopen en hij de volgende ochtend daadwerkelijk verdwenen is, staat de wereld stil. Wanneer de politie haar onderzoek start, komt de verdenking al snel op de Murdochs te liggen. Tijdens een persconferentie hebben ze al lachend ooit gezegd dat niemand zo goed met een misdaad weg zou kunnen komen als zij. Er zijn beelden van, waardoor de publieke opinie zich al snel tegen hen keert.

'Plots is daar die rollercoaster waarvan niemand weet wanneer hij tot stilstand komt.' - recensent Greet

Het verhaal speelt zich af in het Nieuw-Zeelandse Christchurch, wat eveneens de woonplaats is van auteur Paul Cleave (1974). Hoewel hij vaak in Europa vertoeft, kiest hij ervoor zijn boeken steeds in Christchurch te situeren. Zijn thrillers - het zijn er ondertussen twaalf - werden meermaals bekroond. In eigen land won hij bijvoorbeeld drie keer de Ngaio Marsh Award voor beste thrillerfictie. In ons taalgebied zijn slechts twee titels van Cleave verkrijgbaar; na Vertrouw niemand is er nu Kinderspel, dat door Sandra Van de Ven naar het Nederlands vertaald werd.

Na een dramatische proloog, die al van alles lijkt te verraden, wordt het verhaal chronologisch verteld, te beginnen met de dag voor Zachs verdwijning. We schrijven december en zijn vertrokken voor een week van pure horror. Het grootste deel van de tijd vertoeven we in het hoofd van vader Cameron. Hij doet zijn verhaal in de ik-vorm en heeft geen enkel geheim voor de lezer, die al zijn zielenroerselen vanop de eerste rij mag meebeleven. Daarnaast is er een tweede perspectief, namelijk dat van de vrouwelijke inspecteur Kent, die samen met collega Thompson op de zaak van de verdwenen jongen is gezet. Het is alsof we op haar schouder meereizen voor een alternatieve kijk op de gebeurtenissen.

‘In een wereld vol vierkante blokken in ronde gaten.’

Halverwege het boek wordt er aan de proloog gerefereerd, en lijkt het erop dat het verhaal zijn einde nadert. Het tegendeel is echter waar, want net dan schakelt de auteur een tandje hoger en is de lezer vertrokken voor een vervolg dat niemand had zien aankomen. Kinderspel is vanaf dat moment niet langer een goed, maar een heel goed boek. Wendingen en verrassingen, impulsieve acties en reacties die alles op zijn kop zetten, plots is daar die rollercoaster waarvan niemand weet wanneer hij tot stilstand komt. Cleave sleept je steeds meer het verhaal in.

Naast de sterke plot mogen we de aansprekende personages niet vergeten. In de eerste plaats zijn er Zachs ouders, die als misdaadauteurs precies weten hoe het er in een zaak als deze aan toe kan gaan. De vraag of en vooral hoe zij de verdwijning van hun zoon in scène gezet hebben, houdt iedereen bezig. Zoon Zach is weliswaar degene waar alles om draait, maar hij is slechts kort fysiek aanwezig in het verhaal. Interessant zijn de beide rechercheurs, die totaal verschillend in het onderzoek staan. Hoe objectief kun je als speurder zijn? Komt er ook maar iemand ongeschonden uit deze situatie? Perceptie is alles, zoveel is duidelijk.

Kinderspel is een sterke, psychologische thriller. Paul Cleave heeft een gedegen plot uitgewerkt, en in zijn vlotte schrijfstijl weet hij zijn lezers te boeien met indrukwekkende scènes en goed voelbare emoties.

Meer recensies van Greet Braem