Informatief, actueel en spannend

Greet Braem 19 augustus 2020 Hebban Recensent
Frank van Zwol (1963) is niet alleen auteur, hij is vooral beroepsavonturier en gids. Regelmatig vertrekt hij naar woeste, verlaten gebieden en maakt er wekenlange trektochten, zeg maar gerust survivaltochten. Een tent, een kano en een volgeladen rugzak lijken tot zijn standaarduitrusting te behoren. Die ervaringen verwerkt hij in zijn thrillers, zowel in de standalones ‘Het Thule-incident’ en ‘Klem, die zich respectievelijk op Groenland en in Canada afspelen, als in de Tom Brandt-thrillers. Dat seriepersonage, dat in 2014 het licht zag, nam ons in ‘Niemandsland’ mee naar Spitsbergen en probeerde vervolgens in ‘Schokgolf’ een ramp op IJsland te voorkomen.

Voor de derde keer op rij trekt oud-marinier Tom Brandt naar het hoge Noorden. Hij is natuurfotograaf voor National Geographic, de ideale dekmantel om gevaarlijke klussen voor de MIVD (Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) uit te voeren. In ‘Van de radar’ trekt hij naar het Noorse Bodø, een plaats boven de poolcirkel. Hij gaat er op zoek naar Laurens Olthoff, een verdwenen Nederlandse hacker, een befaamde cybersecurity-expert. Vrijwel meteen heeft iemand het op Tom gemunt, hij overleeft zijn eerste dag op Noorse bodem maar nauwelijks. Zijn aanwezigheid is duidelijk niet gewenst, maar toch zet hij door. Al snel komt hij in aanraking met het Amerikaanse NSA (National Security Agency), dat in Noorwegen vrijwel onbeperkte macht lijkt te hebben. En hij maakt kennis met een aantal lokale politiemensen. Wat volgt is een huiveringwekkend relaas van Toms zoektocht.

Het boek is opgebouwd uit een dertigtal hoofdstukken en een epiloog. Het verhaal wordt ons vanuit verschillende perspectieven verteld. Aanvankelijk volgen we vooral de speurtocht van Tom en is er een sporadische terugblik op de belevenissen van de verdwenen Olthoff. Na een tijd verschuift de klemtoon en ontdekken we beetje bij beetje wat de IT-er is overkomen. Dat spelen met perspectief, locatie en tijd is perfect gedaan. Mondjesmaat geeft de auteur informatie vrij, terwijl hij zijn lezer steeds bij de les houdt en nieuwsgierig maakt. Deze thriller is goed. En spannend!

Van Zwol weet beschrijvingen mooi af te wisselen met vlotte dialogen. De schrijfstijl is rechttoe rechtaan, perfect voor het soort thriller dat hij schrijft: vol avontuur, actie, dreiging en spanning. De lezer voelt zich helemaal deel van de gebeurtenissen. De beschrijvingen zijn indrukwekkend, in alles voel je dat de auteur de locaties uit zijn boek persoonlijk kent. Voor wie ietwat vertrouwd is met het hoge Noorden, is het een feestje der herkenning. Maar ook wie nooit in Noorwegen of op de Lofoten was, zal zich zonder problemen een beeld kunnen vormen van de grootsheid en pracht van de natuur daar. Ook de personages - er zijn er een tiental - komen mooi tot leven, al heeft niet iedereen een even grote rol in het verhaal.

Het thema dat Frank van Zwol in dit boek aankaart is niet nieuw. In ‘Van de radar’ draait het vooral om digitale spionage, het boek maakt duidelijk dat de persvrijheid en onafhankelijke politiek in de Europese democratieën serieus bedreigd worden. Zoals steeds heeft Van Zwol een portie fictie verweven met bittere realiteit. Even googlen op ‘Arjen Kamphuis’ maakt duidelijk op wiens verhaal de nieuwe Tom Brandt-thriller gebaseerd is. Is het toeval dat er net in of rond Bodø mensen verdwijnen? De stad staat bekend als een van de grootste cybersecurity-centra ter wereld. Net buiten de plaats bevindt zich het hoofdkwartier van het Noorse leger en er is een NAVO-luchtmachtbasis. In het vlakbij gelegen Fauske (dat een grote rol speelt in het boek) verzamelt en analyseert de Noorse inlichtingendienst gegevens die via satellieten binnenkomen. Stof om over na te denken.

Wie Frank van Zwol en zijn alter ego Tom Brandt nog niet kent, moet dringend kennismaken. ‘Van de radar’ is informatief, actueel en spannend, een thriller die een ruim lezerspubliek verdient.

Meer recensies van Greet Braem