Alleen maar liefde: rakend en respectvol!

In Alleen maar liefde vertelt Loes van der Leer over het leven van haar moeder, Mies van Steensel. Mies overlijdt op 48-jarige leeftijd aan kanker, na een ziekbed van tien maanden.

“Alsof er iemand zojuist met zijn vingers heeft geknipt, ben ik terug in de realiteit van vandaag. Ik voel een golf van misselijkheid vanuit mijn maag naar boven branden en zet mijn glas wijn snel terug op het tafeltje voor me.”

Mies, vooral bekend vanwege haar fotografieprojecten in 2015, bracht de eerste acht jaar van haar leven door in een pleeggezin en beschouwt die periode als de fijnste jaren van haar leven. Tot haar pleegmoeder ziek wordt. Mies maakt de lijdensweg van haar pleegmoeder heel bewust mee. Vele jaren later wordt Mies zelf getroffen door kanker en is het Loes die haar zieke moeder bijstaat. Alleen maar liefde gaat over de ziekte van Mies en de keuzes die zij maakt.

Het boek begint met een tekst die Mies schreef rond haar twintigste levensjaar en die Loes pas aantrof na het overlijden van haar moeder. Het verklaarde voor Loes veel van haar moeders’ keuzes nadat de diagnose werd gesteld. Mies wilde geen chemo en niet aftakelen. Dit had alles te maken met de ervaring van het jonge meisje dat haar pleegmoeder zag wegkwijnen.

Daarna volgt een groot aantal blogs van de hand van Loes. Blogs die zij schreef vanaf het moment dat haar de mare toekomt dat haar moeder ziek is tot het moment van haar overlijden. Deze blogs –en dus het ziekbed van Mies- beslaan een periode van de zomer van 2016 tot mei 2017. Daarna kijkt Loes terug op het ziekbed van haar moeder en beschrijft ze haar eigen gevoelens en emoties uit die periode.

“Mijn hart voelt zo gelukkig als maar kan. Het zonnetje breekt weer door en mama kan er nog steeds van genieten, samen met ons. Begin januari deed ik een wens. Nog een zomer met mama. Twee mag natuurlijk ook. Of drie! Maar laten we realistisch zijn.”

Alleen maar liefde is een rakend relaas waarin Van der Leer op respectvolle en liefdevolle wijze over haar moeder en haar eigen emoties schrijft. Het boek zal bij heel veel mensen herkenning en erkenning opwekken. Een soort lotgenotencontact op afstand. Mensen die zelf in een dergelijke situatie verkeren, verkeerd hebben of erin zullen geraken, zullen troost putten uit dit boek, de keuzes van moeder Mies en de gevoelens van dochter Loes. Van der Leer doet haar verhaal in een fijne schrijfstijl. Immer respectvol en emotioneel zonder overdrijving.

Alleen maar liefde is een aanrader voor …. iedereen. Tenslotte hebben we allemaal wel iemand in onze omgeving die kanker heeft, ervan is genezen of aan kanker is overleden. Een belangrijk boek en een prachtig eerbetoon aan een geliefde moeder, die moedig haar keuzes maakt.

Over de auteur
Van der Leer (26) woont in Bussum, is moeder, blogger en auteur.

Uitvoering
ISBN: 978-94-6389-038-0 / 9789463890380