De gelukkige pechvogel: uiterst originele vormgeving; mooie boodschap!

De gelukkige pechvogel is een uitklap-prentenboek over vogel Wiek die tijdens zijn reis veel pech ondervindt. Gaandeweg keren echter zijn kansen en ontdekt Wiek dat elke pechvogel ook een geluksvogel kan zijn.

Het verhaal over vogel Wiek is geheel op rijm geschreven en, mede daardoor, zeer pakkend voor de jongste lezers. De fraaie illustraties maken het geheel af en ondersteunen de tekst.

“Daar vliegt Wiek boven de oceaan
Geen kust om te rusten, geen plaats om te staan.
Te moe om te vliegen, hij kan haast niet meer.
Hij moet even rusten, zijn vleugels doen zeer.”

De samenwerking tussen Nolet en Van Wichelen heeft geresulteerd in een prachtig en origineel boekje waaruit het heerlijk (voor)lezen is.
De gelukkige pechvogel leert bovendien dat pech en geluk elkaar afwisselen in het leven. Een mooie boodschap!

“Meteen duikt Geluksvogel naar omlaag
Ziet die knapperd mij ook, is zijn brandende vraag.
Blij en voorzichtig komt Wiek dichterbij
En fluistert: Wie zie je? Jezelf of mij?
Ik ben niet wie je ziet, wie je ziet dat ben jij.
Maar de ander roept blij: Wie ik zie, dat zijn wij.”

De vormgeving van het boek is eveneens bijzonder origineel. Het boek is langwerpig en de pagina’s zijn stuk voor stuk uitklapbaar. Je moet het maar verzinnen.

Over auteur en illustrator
Beatrijs Nolet (Schiedam, 1942), groeide op in Bergen, Noord-Holland. Haar eerste kinderboek, De kleine wereldreis van Bas en Joke, verscheen in 1980. Behalve boeken heeft ze toneelstukken en musicals voor de jeugd geschreven. Daarnaast heeft ze zelf ontwikkelde schrijfcursussen aan volwassenen en kinderen gegeven. Ze leerde haar cursisten onder meer kinderverhalen, detectiveverhalen, autobiografische verhalen of een gefingeerd dagboek schrijven. Voor het bureau Script begeleidde ze beginnende kinderboekenschrijvers.

Ruth van Wichelen is Bachelor Illustratieve Vormgeving, een opleiding die zij heeft gevolgd aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst Sint Lucas in Gent. Daarnaast heeft zij haar Master Grafisch Ontwerp optie Illustratie behaald aan KASKA in Antwerpen.

Uitvoering
Blop Uitgeverij