De Spiegel Koning: wat een talent deze Hoffschlag!

De Spiegel Koning is het afsluitende deel van een trilogie die in 2013 begon met De Dode Kamer. Met dit debuut won auteur Bronja Hoffschlag de Hebban Debuut prijs. In 2015 verscheen het tweede deel, De Skinner Methode, waarmee Hoffschlag definitief haar naam als talentvol auteur vestigde.

Nu is er dan het afsluitende deel, De Spiegel Koning. Na zoveel lovende kritieken, zijn de verwachtingen hoog gespannen, maar Hoffschlag maakt die ruimschoots waar.

Ondanks het feit dat er enkele jaren verstreken zijn sinds het vorige deel verscheen, zit je als lezer direct weer in het verhaal en voelt de hernieuwde kennismaking met Misha, Colin, Maren, Dean en vele anderen, nergens ongemakkelijk.

Misha Laren verblijft nog altijd in de New Yorkse gevangenis. Het voltooien van Project X en het overlijden van zijn broer Lennart heeft Misha geen rust gebracht en dat brengt hem tot nieuwe plannen die hij deelt met Maren. Het is nu aan haar om ofwel opnieuw mee te gaan in Misha’s plannen of haar eigen weg te gaan.

“Ik had de hele nacht niet geslapen. In minder dan een week tijd was mijn toch al stormachtige leven veranderd in een orkaan. Er was de rel geweest, waarbij de Draak en Raymond Hawkes het leven hadden gelaten, mijn broer was vermoord door één of andere junk, ik had achtenveertig uur in de isoleercel gezeten, en tijdens mijn afwezigheid had Dean namens mij een deal gesloten met Gianni DeSantis om Skinner uit mijn buurt te houden.”

Bij deze trilogie is het overigens wel belangrijk eerst de voorgaande delen te lezen alvorens De Spiegel Koning ter hand te nemen. De delen zijn feitelijk niet afzonderlijk van elkaar te lezen.

Hoffschlag etaleert opnieuw haar grote talent om op intelligente wijze nieuwe verhaallijnen te introduceren zonder dat dat ook maar ergens botst met hetgeen eraan vooraf ging. De verhaalconstructie is bovendien eveneens weer van hoog niveau. Qua schrijfstijl weet de auteur, zo mogelijk, de lat nog wat hoger te leggen. Dat zegt overigens niets over de voorgaande delen, maar alles over De Spiegel Koning.

Van het plot kan ik slechts zeggen dat het fenomenaal is. Kortom, een aanrader en een boekenreeks dat een nog veel groter lezerspubliek verdient.

Over de auteur
Bronja Hoffschlag (1981) woont in Rotterdam. In november 2013 debuteerde ze met De Dode Kamer, dat door een lezersjury unaniem werd uitgeroepen tot winnaar van de Hebban Crimezone Debuutprijs in 2014. Het vervolg, De Skinner Methode, verscheen in 2015 en behaalde de eerste plaats in de Hebban Leesclub Hall of Fame met een score van 9,7. De Spiegelkoning is het langverwachte laatste deel in de Project X trilogie.

Ook schreef Hoffschlag de thrillernovelle Snuff (2014) en de roman P.I.D. (2017). Als tekstschrijver werkte zij samen met heavy metalband Burning aan het album Nightmares (2016) en de EP P.I.D. (2018).

Uitvoering
Agemo Uitgeverij