Eeuwige echo: bijzonder fraai debuut!

Thera, het hoofdpersonage in Eeuwige Echo, ervaart een leegte in haar bestaan. Dit gevoel doet haar besluiten op zoek te gaan naar haar afkomst. Thera ontdekt dat haar ouders, Dorus en Liesbeth, geheimen mee het graf in hebben genomen. Ook zijzelf bewaart een groot geheim.

Eeuwige Echo is een familieroman over de zoektocht naar de zin van het bestaan en terugkerende patronen in de generaties. Het verhaal speelt zich af tussen 1900 en 2000. Het verhaal wordt met regelmaat gelardeerd met flashbacks uit het verleden van zowel Thera als van haar moeder Liesbeth.

“Ik voel de indringende wens van mijn moeder. Ik begrijp het. Meer weet ik niet te zeggen. Ik neem me voor om de wens van mijn moeder te respecteren, ook al zet ik daarmee een traditie van geheimen voort die ik nou juist zo graag wil doorbreken.”

Soms krijg je een debuut in handen dat je aangenaam verrast. Dat gebeurde mij met Eeuwige Echo van Truus van Keulen. Het verhaal is fraai, maar vooral de warme schrijfstijl van deze debuterende auteur, is bijzonder innemend. Van Keulen weet bovendien kunstig te schakelen ‘in de tijd’, getuige de vele flashbacks die zij toepast in haar roman. Op vlotte wijze trekt zij je daarna het heden weer in.

Het verhalend vermogen van Van Keulen is van bovengemiddeld niveau en ook haar dialogen zijn goed, hetgeen overigens een belofte in zich houdt aangezien veel (beginnende)auteurs moeite hebben met de ‘puurheid’ van dialogen. Zij proberen veelal informatie voor de lezer te verstoppen in het gesproken woord door hun personages dingen te laten zeggen die zij zelf natuurlijk allang weten. Een verleidelijk trucje dat Van Keulen gelukkig niet toepast.

De constructie van het verhaal is eveneens knap uitgewerkt. Zo weet Van Keulen op intelligente wijze de flashbacks in het verhaal te verweven. Op deze wijze toegepast bevat een sprong in het verleden van een van de personages, toegevoegde waarde voor de lezer.

“Als de tranen op zijn, neemt ze zich voor om dit geheim te begraven in een donker hoekje van haar ziel. Ze wil het beeld van haar vader houden zoals het was en niet meer denken aan zijn zwakheden.”

Als sterkste punt van Van Keulen noem ik de karakterisering van de personages. Vooral moeder en dochter komen uitstekend uit de verf in hun aangrijpende dans om de waarheid.

Over de auteur
Truus van Keulen groeide op in Gelderland als jongste in een agrarisch gezin. Zij volgde de opleiding sociale wetenschappen en was jarenlang werkzaam in de hulpverlening en Jeugdzorg. Ze geeft bovendien al tien jaar cursussen en workshops op het gebied van Creatief Schrijven en begeleidt mensen bij het schrijven van hun levensverhaal. Haar schrijfopleiding doorliep Van Keulen bij Shodo in Alkmaar en de Schrijversacademie in Amsterdam.

Uitvoering
Uitgeverij Elikser