Lezersrecensie
Het litteken van Vossensteijn: prachtige roman!
Constance Croon speelt de hoofdrol in Het litteken van Vossensteijn. Constance is auteur, maar kampt vooral met uiterst negatieve jeugdherinneringen. Het duurt tot halverwege haar leven dat Constance het op kan brengen om het oude familiehuis, Vossensteyn, te bezoeken. Aanleiding van het bezoek is het feit dat haar grootmoeder stervende is. Het litteken van Vossensteyn speelt zich beurtelings af in Twente en Amsterdam tijdens de Duitse bezetting.
Tijdens de nachtelijke gesprekken die Constance met haar terminaal zieke oma voert, openbaart de oude vrouw de schuldgevoelens waarmee zij worstelt jegens het familielid dat in de oorlog, door een liquidatie om het leven is gekomen. Bovendien blijkt oma te lijden onder de leugens die het hele gezin hebben beschadigd. Wat voor licht werpt dat op het verstikkende milieu waarin Constance opgroeide? Doen deze ontboezemingen Constance met een andere blik naar haar jeugd kijken? Was haar moeder een narcistische kwelgeest of juist slachtoffer van machten die hen allen te groot waren?
“Een familiehuis. In jouw mond krijgt dat woord zowaar een positieve klank, dacht ze, voor een moment overstelpt door treurigheid. Familiehuis klinkt als iets goeds, iets gezelligs, iets waar je altijd naar uitziet, en in de winter naar verlangt. Maar hier heerste vroeger meer kwaad dan goed, meer leugen dan waarheid, meer ergernis dan genegenheid, en uiteindelijk meer haat dan liefde.”
Het litteken van Vossensteyn brengt een gruwelijke hoeveelheid familiegeheimen aan het licht. Haatgevoelens jegens elkaar, schaamte en schuld. Op werkelijk sublieme wijze weet Boonzaaijer de beklemmende geheimen van een gehele familie stukje bij beetje te ontrafelen en neemt ze haar lezers aan de hand mee door hun leven en lijden richting een indrukwekkende finale.
Dat zij een bijzonder kundig auteur is, heeft Boonzaaijer met haar eerdere romans reeds onomstotelijke aangetoond, maar Het leven van Vossensteijn lijkt wel de overtreffende trap van goed te bereiken. Wat een ingenieuze constructie en wat, bij tijd en wijlen, een prachtige subtiliteit.
“Het was koud in de donkere tuin. Er hing een lichte mis tussen de bomen. Ze liep snel over het vochtige gras om haar voetstappen te dempen en vond het pad naar het boswachtershuis. Af en toe stond ze stil om zichzelf tot rust te maken. Waar ben ik mee bezig?”
Boonzaaijer geeft in haar boeken bovendien blijk van een enorm inlevingsvermogen. Zij verdiept zich werkelijk in haar personages alvorens hen ten tonele te voeren, daarmee bewerkstelligend dat haar lezers hen eveneens goed leren kennen en zij bijzonder natuurlijk overkomen.
Een prachtig boek over verstoorde familierelaties, narcisme, jeugdtrauma’s, spijt, de zoektocht naar identiteit en het (on)vermogen om zich open te stellen.
Over de auteur
Maria Boonzaaijer is -naast auteur- docent drama, stemcoach en chansonnière. Het litteken van Vossensteijn is haar vijfde roman.
Uitvoering
Uitgeverij Aspekt
ISBN: 9789463387392
Paperback, 324 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.
http://ht-c-communicatie.nl/
Tijdens de nachtelijke gesprekken die Constance met haar terminaal zieke oma voert, openbaart de oude vrouw de schuldgevoelens waarmee zij worstelt jegens het familielid dat in de oorlog, door een liquidatie om het leven is gekomen. Bovendien blijkt oma te lijden onder de leugens die het hele gezin hebben beschadigd. Wat voor licht werpt dat op het verstikkende milieu waarin Constance opgroeide? Doen deze ontboezemingen Constance met een andere blik naar haar jeugd kijken? Was haar moeder een narcistische kwelgeest of juist slachtoffer van machten die hen allen te groot waren?
“Een familiehuis. In jouw mond krijgt dat woord zowaar een positieve klank, dacht ze, voor een moment overstelpt door treurigheid. Familiehuis klinkt als iets goeds, iets gezelligs, iets waar je altijd naar uitziet, en in de winter naar verlangt. Maar hier heerste vroeger meer kwaad dan goed, meer leugen dan waarheid, meer ergernis dan genegenheid, en uiteindelijk meer haat dan liefde.”
Het litteken van Vossensteyn brengt een gruwelijke hoeveelheid familiegeheimen aan het licht. Haatgevoelens jegens elkaar, schaamte en schuld. Op werkelijk sublieme wijze weet Boonzaaijer de beklemmende geheimen van een gehele familie stukje bij beetje te ontrafelen en neemt ze haar lezers aan de hand mee door hun leven en lijden richting een indrukwekkende finale.
Dat zij een bijzonder kundig auteur is, heeft Boonzaaijer met haar eerdere romans reeds onomstotelijke aangetoond, maar Het leven van Vossensteijn lijkt wel de overtreffende trap van goed te bereiken. Wat een ingenieuze constructie en wat, bij tijd en wijlen, een prachtige subtiliteit.
“Het was koud in de donkere tuin. Er hing een lichte mis tussen de bomen. Ze liep snel over het vochtige gras om haar voetstappen te dempen en vond het pad naar het boswachtershuis. Af en toe stond ze stil om zichzelf tot rust te maken. Waar ben ik mee bezig?”
Boonzaaijer geeft in haar boeken bovendien blijk van een enorm inlevingsvermogen. Zij verdiept zich werkelijk in haar personages alvorens hen ten tonele te voeren, daarmee bewerkstelligend dat haar lezers hen eveneens goed leren kennen en zij bijzonder natuurlijk overkomen.
Een prachtig boek over verstoorde familierelaties, narcisme, jeugdtrauma’s, spijt, de zoektocht naar identiteit en het (on)vermogen om zich open te stellen.
Over de auteur
Maria Boonzaaijer is -naast auteur- docent drama, stemcoach en chansonnière. Het litteken van Vossensteijn is haar vijfde roman.
Uitvoering
Uitgeverij Aspekt
ISBN: 9789463387392
Paperback, 324 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.
http://ht-c-communicatie.nl/
1
Reageer op deze recensie