Kwijt: uiterst spannend en een geweldige opbouw!

De hoofdrol in Kwijt is weggelegd voor Jim Vermeersch. Jim leidt een perfect leven. Hij is gelukkig getrouwd met Iris, vader van tienerzoon Vince, eigenaar van een gerenommeerde Londense Patisserie en heeft een boezemvriend die hij al vanaf zijn kinderjaren kent. Beter dan dat kan het leven niet worden. Toch?

Toch wordt hij op een dag wakker in zijn ouderlijk huis, de plek waarvan hij ooit bezwoer er nooit naar terug te keren en is hij elke herinnering aan de afgelopen twee jaar volkomen kwijt. Niet alleen zijn herinneringen zijn verdwenen, ook zijn vrouw is weg en zijn zoon, waar hij zestien jaar lang een warme band mee had, behandelt hem als vuil.

“Jims hart breekt voor zijn zoon, maar hij schuift elke vorm van medelijden tijdelijk opzij. Hij heeft de aandacht van zijn kind nu en daar moet hij van profiteren. Dit is zijn enige kans om tot de jongen door te dringen, voor hij zich weer opsluit in die slaapkamer, zijn spullen inpakt en Jim hem voorgoed kwijt is.”

Jim probeert, met behulp van de psycholoog die hem kennelijk al langer behandelde, het mysterie te ontrafelen en zijn herinneringen terug te halen. Gaat dat Jim lukken en ziet hij kans de relatie met zijn zoon te herstellen? Waarom zijn vrouw weg is? Komt hij erachter wie de vreemde roodharige vrouw is die telkens in zijn dromen verschijnt? Je leest het in Kwijt.

“Dit is geen toeval. Natuurlijk niet. Hij heeft me weer gemanipuleerd en ik ben er met open ogen in getrapt. Ik kan mijn woede nauwelijks verbergen, maar Joris merkt het niet eens op. Hij draait zich opgetogen naar me toe en rukt de sleutels van zijn auto uit mijn hand, zodat ik niet meer weg kan.”

Tjonge, wat heeft Paul met Kwijt een bizar, maar vooral goed boek afgeleverd. Het verhaal getuigt van een enorme fantasie en de verhaalstructuur van heel veel inzicht. Je kunt tenslotte een dergelijke thema wellicht nog bedenken, maar om dan alle bizarre gebeurtenissen tot een geheel te smeden zonder ergens de geloofwaardigheid te verliezen, is een andere zaak.

Bovendien weet Paul op soepele wijze het verhaal vanuit wisselend perspectief (Jim en zijn zoon Vince) te vertellen, waardoor een verdiepend inzicht ontstaat. Daar werken overigens ook de diverse terugblikken in de tijd toe bij.

Dat Paul een groot schrijftalent is, heeft zij met haar vorige boeken reeds bewezen, maar Kwijt is wellicht wel haar meest ingenieuze verhaal. Haar personages zijn opnieuw knap gekarakteriseerd en haar vlotte en toegankelijke schrijfstijl sluit prima aan bij de aard van het verhaal. Paul weet het verhaal –qua spanning- goed op te bouwen en neemt haar lezers mee richting een zeer goed uitgewerkt plot.

Over de auteur
Sandra J. Paul is geboren en getogen in België en auteur van de Eilanden-serie en de thrillers Azerty en Moordspel. Paul schrijft en publiceert ook onder de naam Joanne Carlton (Hart-Slag). Daarnaast is zij de drijvende kracht achter Uitgeverij Hamley Books.

Uitvoering
Uitgever: Hamley Books