Marjanneke, stoer wijf: prachtig tijdsbeeld!

Hanneke van de Water 18 december 2019
Marjanneke, stoer wijf speelt zich af in Dordrecht aan het eind van de 19e eeuw. Het is 1884 wanneer de Industriële Revolutie Nederland bereikt en een groot aantal plattelandarbeiders naar de grote steden trekt om daar hun geluk te beproeven. Onder hen bevinden zich Joost en Marjanneke de Kleijn en hun drie kinderen.
Joost werkt dan al een jaar in een boterfabriek in Dordrecht en Marjanneke en de kinderen komen hem, vanuit het Brabantse Schaijk, achterna. Het stadse leven valt vooral Marjanneke heel zwaar en de omstandigheden zijn moeilijk. Zo leven ze met ruim twintig mensen in één huis, het is bitterkoud, het inkomen van Joost is nauwelijks voldoende en tot overmaat van ramp breekt er roodvonk uit.
“Terloops had Joost onder het eten verteld dat een collega die middag in het ijskoude water van de Oude Maas terecht was gekomen. Joost kon er verder, met de kinderen aan tafel, niks over zeggen.”
Met Marjanneke, stoer wijf heeft Anneliese Vonk - van der Zanden op indrukwekkende wijze neergezet hoe moeilijk een doorsnee gezin het destijds had. Hoofdpersonage Marjanneke is dan ook met recht een ‘stoer wijf’. Puur op doorzettingsvermogen en plichtsbesef, weet ze de telkens terugkerende tegenslagen die het gezin teisteren, het hoofd te bieden waarbij ze haar eigen emoties en heimwee naar het plattelandsleven en de Brabantse warmte, aan de kant tracht te schuiven.
“Marjanneke leeft in haar eigen wereld. Ze bekommert zich nog wel om haar kinderen, maar alleen met het hoognodige. Ze wast, ze kookt, ze geeft antwoord op vragen, maar alles zonder beleving.”
De auteur zet bovendien een mooi tijdsbeeld neer. De armoede en derhalve het gevecht om de eindjes aan elkaar te knopen, de sociale controle en de hulp die mensen elkaar destijds boden, het komt op indrukwekkende wijze aan bod. Ook het geloof waar veel mensen steun uit haalden wordt, zonder overdrijving, mooi in woorden gevat.
Vonk-van der Zanden hanteert een schrijfstijl die naadloos aansluit bij het verhaal. Ook haar dialogen passen daarbij en haar omgevingstekeningen maken dat je je terug in de tijd waant.
De verhaalconstructie is fraai. Zonder ongeduld laat de auteur haar lezers kennismaken met de gezinsleden en hen die zij op hun pad tegenkomen. Haar karakteriseringen zijn zodanig dat je veel van hen in je hart sluit en voor Marjanneke krijg je bovendien ook nog eens een diep respect.

Kortom, Marjanneke, stoer wijf is een fraaie historische roman die ons laat zien dat vroeger weliswaar niet alles beter was, maar er wel meer saamhorigheid bestond dan in onze huidige tijd.

Over de auteur
Anneliese Vonk-van der Zanden (Schaijk 1958) heeft na haar werkzame leven in de horeca, haar passie gevonden in het schrijven. In eerste instantie van blogs, waarna in 2015 haar debuutboek, Was er maar een recept voor rouwen verscheen.

Uitvoering
Uitgever: hetweckparadijs