In Onderweg naar jou staat Kim centraal. Kim groeit op in een doorsnee gezin in Rotterdam in de jaren ’80 en ‘90. Het gezin bestaat uit vader, moeder en vier kinderen en het verhaal volgt met name Kim tijdens haar kinderjaren en haar jeugd. De lezer leert Kim kennen compleet met al haar voor- en afkeuren en haar eigenzinnigheid. Omstreeks haar studentenleven wordt de wens die Kim al heel lang koestert, prominenter. Ze wil een kind. In de situatie waarin Kim zich bevindt, wordt dat echter op zijn minst als onconventioneel beschouwd door haar omgeving.

“Met de minuut groeide mijn verlangen naar huis te gaan. het zweet brak me uit, maar ik hield me stil. Om me heen praatten de anderen met elkaar zonder echt in gesprek te zijn. Hun woorden waren als popcorn die impulsief en onverwacht in de hete olie uit elkaar spat.”

Van Driel heeft kans gezien om van Onderweg naar jou niet alleen een rakende roman te maken, maar het tegelijkertijd te larderen met een verrukkelijke humor. Veel scenes zullen bovendien een glimlach van herkenning oproepen. Onderweg naar jou draagt, naast dit alles, de belangrijke boodschap uit om te staan voor je eigen keuzes!

“Draai je om, fluisterde Renée diep in mijn gehoorgang, alsof ze bang was dat de maan zou kunnen meeluisteren en vond dat hij niets mocht zien. Ik zwichtte en viel in haar armen. Ze had volle lippen die zoet kusten en een zachte huid.”

De schrijfstijl van Van Driel is heerlijk. Indringend daar waar het verhaal erom vraagt en luchtig en humoristisch op andere momenten. Als lezer kun je niet anders dan Kim volledig in je hart sluiten en meegaan op haar pad naar het grote geluk: een kind. Naast Kim, worden ook de andere personages door Van Driel fraai ingekleurd evenals de omgevingsbeelden. Zonder eindeloze beschrijvingen weet Van Driel een helder beeld te schetsen van waar bepaalde scenes zich afspelen. Haar taalbeleving is van bovengemiddeld niveau en de wisseling in sfeer is knap gedaan. Soepel, zonder dat het ook maar ergens ongemakkelijk wordt.

Kortom, Onderweg naar jou noem ik met graagte een aanrader!

Over de auteur
Elisabeth van Driel (Brielle, 1963) is ambulant dienstverlener/ logopedist bij de Koninklijke Aurisgroep in Rotterdam. Daarnaast is zij, nu haar eerste roman verschenen is, officieel auteur.

Uitvoering
Uitgeverij Bintang Publishers
ISBN: 9789463457019
Paperback, 182 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

Reacties op: Onderweg naar jou: heerlijk boek met emotie, humor en boodschap

Onderweg naar jou - Elizabeth van Driel
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,95