Oververhit: knap debuut!

Hanneke van de Water 06 augustus 2020
De 28-jarige Jolijn is het hoofdpersonage in Oververhit. Jolijn heeft het goed voor elkaar. Ze heeft een leuke baan en een plezierige sociale kaart. Het enige dat niet helemaal is zoals ze het graag zou zien is haar relatie met Bastiaan. Bastiaan is namelijk getrouwd. Juist wanneer het lijkt alsof in die situatie verandering komt en hij voor haar zal kiezen, wordt Jolijn geconfronteerd met een aantal bizarre incidenten. Na de zoveelste gebeurtenis, moet Jolijn constateren dat de voorvallen niet op toeval berusten, maar dat iemand zijn of haar pijlen bewust op haar richt. Ze heeft echter geen flauw idee wie en waarom.

“Jolijns opluchting mengt zich met verwarring. Wie was dat? Waarom stond die man zo naar haar te kijken? En wat bedoelde hij met die rare beweging? Ze heeft zijn gezicht nog haarscherp op haar netvlies, terwijl ze de scherven van de kapot gevallen vaas bij elkaar raapt.”

Oververhit is het debuut van Spaan en het mag gezegd, het is een zeer verdienstelijk debuut waarin spanning en romantiek hand in hand gaan. De schrijfstijl van Spaan is beeldend en toegankelijk. De dialogen zijn van een frisse natuurlijkheid en de diverse plotwendingen waarop Spaan haar lezers trakteert, komen op de juiste momenten het verhaal in.

“Overeind komen, dat moet ze. Met één hand zoekt ze steun op de onderste traptrede, met de andere zet ze zichzelf af om naar de muur te schuiven, zodat ze ertegenaan kan zitten. Haar hoofd begint te duizelen en ze ziet zwarte vlekken voor haar ogen.”

Spaan weet bovendien haar personages goed te karakteriseren waarbij het vanzelfsprekend is dat vooral Jolijn goed uit de verf komt, maar ook Bastiaan en vriendin Marith worden goed neergezet. De constructie is ook alleszins plezierig, Het verhaal is geschreven in de derde persoon en kent diverse perspectiefwisselingen. De hoofdstukken met de gedachtenspinsels van een geheimzinnige onbekende verhogen de spanning en welke rol speelt de mysterieuze Pieter? De spanning neemt overigens allengs toe en deze kersverse auteur weet toe te werken naar een verrassende finale. Die finale houdt overigens mogelijk de belofte aan een vervolg verborgen?

Kortom, een fijn debuut dat doet verlangen naar meer werk van deze auteur.

Over de auteur
Inge Spaan (1980) is accountant en woont met haar man en dochters in de Achterhoek.
Mijn studie accountancy heb ik afgerond in 2002. In 2018 volgde zij de opleiding Thrillers schrijven bij de Schrijversacademie teneinde haar oude liefde voor het schrijven nieuw leven in te blazen. Met haar debuutthriller behaalde zij een finaleplaats bij de manuscriptenwedstrijd van Uitgeverij Crime Compagnie.

Uitvoering
Uitgeverij LetterRijn