Ravenzwart bloed: indrukwekkend

Hanneke van de Water 19 november 2019
De hoofdrol in Ravenzwart bloed is weggelegd voor Tess. Tess heeft met veel volharding haar leven op orde weten te krijgen. Ze werkt bij een dierenasiel en met haar collega’s onderhoudt zij een vriendschappelijke relatie, haar pleegouders zijn schatten van mensen en ze heeft een vriend. Kortom, Tess heeft haar leven goed op orde.

Dat Tess zover is gekomen was echter geen sinecure, want haar jeugd was ronduit traumatisch. Het gezin waar Tess en haar tweelingzusje Inka uit voortkomen, woonde in een fraaie villa in Wageningen. Schone schijn, zoveel mag duidelijk zijn want de meisjes worden misbruikt door hun broer en mishandeld door hun vader. Een familiedrama kan niet uitblijven.

“Tegelijkertijd voelde ik zowel een steek van liefde als van haat door mijn lijf gaan. Waarom snapte ik niet. We zijn allen slachtoffer van papa en Alex. Waarom hielp niemand ons? Waarom liet iedereen dit gebeuren? Ik haatte ze allemaal.”

Verheugen wisselt, bij het vertellen van het verhaal van Tess, met regelmaat van perspectief. Gebeurtenissen in het heden en het verleden wisselen elkaar af. Met die blik naar het verleden, worden ook Tess’ haar doen en daden in het heden verklaard.

Ravenzwart bloed is een schrijnend boek dat menig lezer nog lang zal bijblijven en wat een nog altijd actueel thema, kindermisbruik, weer eens op overdonderende wijze op de kaart zet. Buiten het feit dat Verheugen met dit boek een sterke thriller neerzet, is het te prijzen dat ze dat doet middels het in het licht plaatsen van een onderwerp dat nog veel meer aandacht zou moeten krijgen.

“Tuk is degene die je al die jaren al beschermt. Hij maakt je wakker als jij een nachtmerrie hebt en gaat voor je deur liggen als je een black-out krijgt. Hij is er altijd, maar dat blijft niet zo.”

Verheugen heeft een vrij unieke schrijfstijl. Eenvoudig en daardoor toegankelijk. De auteur maakt geen gebruik van ingewikkelde zinsopbouwen of moeilijke woorden, waarmee ze duidelijk maakt een verhaal te willen vertellen zonder hoogdravende taal enkel om te imponeren.

De constructie van Ravenzwart bloed is goed, evenals de karakteriseringen van haar personages. Het grootste talent van deze auteur is toch echter wel de wijze waarop zij de emoties van haar personages in woorden weet te vatten. Vooral Tess weet de auteur uitstekend te raken. Logisch, het is de hoofdpersoon in het geheel, maar bovendien een bijzonder interessant personage; een vat vol emoties als gevolg van haar verleden.

Het enige dat ik als verbeterpunt zou willen aanmerken is feitelijk dat het einde wat meer aandacht had verdiend. Het plot kwam iets te plotseling en had wat nog wat verder uitgewerkt mogen worden. Ondanks dat is Ravenzwart bloed een fijne thriller die doet verlangen naar een volgend boek van deze auteur.

Over de auteur
Kim Verheugen (42) woont met haar zoon in Ede. Naast het schrijven houdt Verheugen zich bezig met schilderen en beeldhouwen; haar creativiteit kent geen grenzen. Eerder verscheen van haar hand De wijven van vijf.

Uitvoering
Uitgeverij Brave New Books