Revanche: fijne thriller

Hanneke van de Water 30 december 2019
Lena en Robbert vormen, samen met hun kinderen Thomas en Bibi, een goed leven. Dat fijne leven staat in een klap volledig op zijn kop wanneer de driejarige Bibi wordt ontvoerd.
“Het is mijn schuld, zei ik, terwijl het voelde alsof er vanbinnen van alles doodging bij dat besef. Mijn stem ging omhoog met een rare piep aan het einde van die zin. Het is allemaal mijn schuld.”
Er wordt een groot onderzoeksteam door de politie opgetuigd, maar in eerste instantie komt daar weinig uit voort. Wanneer er losgeld wordt geëist voor Bibi lijkt er schot in de zaak te komen. Lena’s ouders, welvarender dan Lena en Robbert, brengen het geld bijeen en de hereniging van het gezin lijkt dichtbij. Toch loopt alles anders.
“Ze willen van haar af, hoorde ik Ricksen in mijn hoofd zeggen. Hoe eerder ze van haar af waren, hoe beter. Ze wilden alleen maar geld. En geld hadden ze nu. Of bijna. Robbert moest nu ongeveer acht minuten weg zijn.”
Middelbeek laat het verhaal vertellen vanuit het perspectief van diverse belangrijke personages in Revanche. Lena, Robbert, vriendin Kim en rechercheur Ricksen, krijgen om beurten een hoofdstuk toebedeeld, waardoor de lezer inzicht krijgt in de gedachtewereld en emoties van elk van deze personages.
Met regelmaat gaat het verhaal kabbelend voort. Gedetailleerd, beschrijvend. Toch ziet Middelbeek kans daarmee te boeien, daar waar het bij een andere auteur wellicht saai zou worden.
“Hij liep terug naar de keuken, opende de koelkast en aarzelde tussen een biertje en een spa rood. Hij koos voor het laatste, omdat hij in zijn eentje drinken helemaal zo treurig vond. Bovendien wilde hij scherp blijven, nu de zaak zo'n belangrijk punt naderde.”
De wisseling in tijdspanne is knap gedaan en legt de bodem voor een spannend vervolg. Ook in dat vervolg wordt –op zeer subtiele wijze- de spanning verder opgebouwd en leidt de lezer richting een verrassend plot.
Middelbeek hanteert ook in Revanche de plezierige schrijfstijl die haar fans inmiddels van haar gewend zijn. Haar personages zijn goed uitgewerkt en haar dialogen zijn natuurlijk en derhalve geloofwaardig. Het feit dat ze voor een onderwerp als de ontvoering van een kind heeft gekozen, zorgt er bovendien voor dat veel lezers zich zullen identificeren met de angst die de ouders van Bibi moeten doorstaan.

Kortom, Revanche is een spannende thriller die de ergste nachtmerrie van veel ouders tot leven brengt.

Over de auteur
Mariëtte Middelbeek is auteur en journalist. Ze heeft achttien boeken op haar naam staan en meer dan een half miljoen verkochte exemplaren. Middelbeek debuteerde in 2009 met Single & Sexy en brak definitief door met het ontroerende Turbulentie. Naast romans schrijft ze bundels met waargebeurde verhalen en jeugdthrillers. In april 2018 debuteerde in het thrillergenre met Flashback, dat meteen lovende recensies ontving.

Uitvoering
Uitgeverij Marmer