Revolutie: prachtige wisseling in tijdsbeelden!

Revolutie kent een tweetal verhaallijnen. Het verhaal van Roos Kirby speelt zich af in het jaar 1718 en heeft voornamelijk Bilaneiland als decor. Roos werkt in een herberg wanneer daar de zeer welgestelde Dominic Lorenson met zijn gevolg komt overnachten. De twee zijn onder de indruk van elkaar en Roos gaat op het voorstel van Dominic in om als kinderjuf in zijn paleis te komen werken. Natuurlijk gaat het Dominic om meer dan dat. Zal Roos zijn charmes weerstaan of valt ze voor hem?

Tot zover lijkt Revolutie een pure, klassieke romance, maar dat doet het verhaal enorm te kort. De andere verhaallijn is namelijk voor de spirituele en enigszins alternatieve Bliss Kirby en speelt in het heden.

“Mijn moeder vertelde me heel vaak dat ik een snelle leerling was. ik zoog alle informatie op als een spons. Vlak voor ze stierf vertelde ze iets heel belangrijks. Ze zei: ‘Sta open voor alles, maar neem niets van een ander aan, denk zelf na. De waarheid van anderen brengt je bij jouw waarheid, bij je ziel. En je ziel geeft antwoord op al je vragen.”

Bliss is de eigenaresse van een strandpaviljoen op … Bilaneiland. Hetzelfde eiland waar de rijke familie Lorenson wijn verbouwt. Bliss is er, evenals haar moeder voor haar, van overtuigd dat de grond op Bilaneneiland magisch is en is fel gekant tegen het feit dat de familie Lorenson alle grond voor zichzelf houdt. Het kleine stukje grond dat niet in handen is van de welgestelde familie, is in bezit van Bliss en via het telen van fruit, laat zij de kinderen van het eiland meeprofiteren van de magie. Wanneer Bliss Xander Lorenson ontmoet in een club, springt direct de vonk over die niet alleen een lichamelijke aantrekkingskracht blijkt in te houden. De twee voelen ook een onlosmakelijke verbinding die naar het verleden lijkt te verwijzen.

“Ze markeert zo nauwkeurig mogelijk de grond die gekocht moet worden. Na een halfuur bekijkt ze de grote landkaart en de tekening nog eens goed en ziet dat ze een stuk grond vergeten is. Het stuk vlak bij haar vertrouwde Barradudabaai waar ze geboren en opgegroeid is.”

Naast een prachtig en intens liefdesverhaal, houdt Revolutie ook diepe gedachten in zich verborgen, door middel van de lessen die Bliss geeft aan mensen die daar voor open staan en op zoek zijn naar meer verdieping in het leven.

De schrijfstijl die Zuijlekom de Zeeuw hanteert is fraai en sluit naadloos aan bij het verhaal dat door tijd in tweeën wordt gesplitst. De twee vrouwelijke hoofdpersonages staan elk in hun eigen tijdsbeeld en passen daar. Toch zijn er veel overeenkomsten. De auteur heeft kans gezien ieder van hen fraai weer te geven waarbij de verschillen en de overeenkomsten goed naar voren komen.

Wat Zuijlekom de Zeeuw bovendien knap doet is de subtiele sfeeraanpassing in haar dialogen. Het gapende gat qua tijd tussen de twee verhaallijnen wordt daardoor soepeltjes door de auteur gedicht.

Kortom, Revolutie is een verrassend mooie roman.

Over de auteur
Annette van Zuijlekom de Zeeuw (1971) is geboren en opgegroeid in Zuid-Holland. Zij woont met haar man, dochter en in Drenthe. Van Zuijlekom de Zeeuw is de auteur van de trilogie De Legende van Bilaneiland.

Uitvoering
Uitgeverij Zara4Books