Schaduwkracht is weliswaar een roman, maar het verhaal van hoofdpersoon Roos is grotendeels gebaseerd op het aangrijpende verhaal van de auteur, Linda Elstrodt.

Roos is tweeënveertig wanneer ze de mare borstkanker te verwerken krijgt, waardoor ze wordt gedwongen haar diepste angst recht in de ogen kijken. Ze leert haar eigen schaduw te omarmen en besluit geen slachtoffer te zijn. Aan de diagnose kan ze niets veranderen. Wel aan de manier waarop ze met haar ziekte en behandeltraject omgaat. Ze vindt levenskracht in haar eigen schaduw.

“Een nacht aan een stuk door slapen, hoe ging dat ook alweer? Toch ben ik ergens deze nacht in slaap gesukkeld. De ochtend begint met een flinke bak koffie.”

Wanneer Roos denkt dat ze alles weer onder controle heeft, slaat het noodlot opnieuw toe, haar man overlijdt aan een acute hartstilstand. Voor de tweede keer staat haar leven op zijn kop en staat ze er plotseling alleen voor met haar zoontje Max. Vanaf het moment dat haar toekomst als een kaartenhuis ineenstort, doet ze er alles aan om haar angsten en eenzaamheid te overwinnen en het geluk weer te vinden.

“Ik heb steeds het gevoel dat ik in een slechte film speel. Een soort van ‘Alice in Weduweland’. De dagen gaan voorbij en ik probeer uit alle macht mee te doen aan het leven. Maar het is alsof ik de wereld door een glazen koepel beleef. Ik ben er wel, maar ik ben er niet.”

De eerlijke en transparante wijze waarop Elstrodt haar verhaal met de buitenwereld deelt, maakt veel indruk. Vooral omdat het haar eigen verhaal is, verpakt in het verhaal van Roos en dus autobiografisch. Een reis via wanhoop richting hoop. Een reis die vele andere hebben gemaakt en dus zal Schaduwkracht voor heel veel mensen in min of meerdere mate herkenbaar zijn. Het zal in elk geval een lotgenotencontact op afstand zijn. Elstrodt biedt die optie ook aangezien ze haar verhaal zo open en transparant deelt. Bovendien hanteert ze een schrijfstijl die haar dichtbij haar lezers plaatst. Je hebt haast het gevoel alsof je zó met haar in gesprek kunt gaan. Knap.

Over de auteur
Linda Elstrodt (1971) is een gepassioneerd verhalenvertelster. Naast haar werk als marketing communicatie specialist, houdt ze zich het liefst bezig met zingen, acteren en schrijven. Schaduwkracht is haar aangrijpende autobiografische romandebuut dat gaat over het verlies van een partner.

Uitvoering
Uitgeverij aquaZZ
ISBN: 9789493023390
Paperback, 202 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

Reacties op: Schaduwkracht: indrukwekkend!

Schaduwkracht - Linda Elstrodt