Vertrouw mij: intelligente thriller

Hanneke van de Water 16 september 2019
De hoofdrol in Vertrouw mij is weggelegd voor Charlotte. Charlotte staat bekend als een zogenaamde ‘pleaser’; ze wil altijd helpen, ‘erbij horen’ en aardig gevonden worden. Wanneer ze op enig moment een bewusteloze man aantreft in een steegje, aarzelt ze geen moment en belt een ambulance. Door haar snelle handelen en het opvolgen van de instructies van de telefonist van de alarmdienst, overleeft de man het voorval. Door verkeerde gevolgtrekkingen van ambulance- en ziekenhuispersoneel zit Charlotte even later aan het ziekenhuisbed van de man en ontmoet zij zijn familie.

“Het was de tijd noch de plek voor diepzinnige gedachten, zoals ik daar in de ambulance zat die met zwaailicht en al in volle vaart heuvelop naar het ziekenhuis scheurde.”

De ouders van de man zijn Charlotte dankbaar dat ze zich over hem ontfermd heeft, maar zijn zus Rebecca is een heel ander verhaal. Rebecca mag Charlotte niet en bovendien vertrouwt ze haar niet. Maar ook Rebecca heeft zo haar geheimen. Naarmate de tijd verstrijkt groeit het wantrouwen tussen de twee vrouwen. Wie gaat het verst om haar geheimen verborgen te houden? En tot welke prijs?

Vertrouw mij is een intelligente psychologische thriller. De lezer wordt telkens op het verkeerde been gezet door subtiele wendingen in het verhaal. Vallance ziet kans haar personages stukje bij beetje meer tot leven te brengen. Vooral hoofdpersoon Charlotte en Rebecca zijn sterk gekarakteriseerd.

“De directe en confronterende manier waarop Rebecca me ondervroeg irriteerde me. Al in het begin had ik voor mijzelf vastgesteld dat ze een ijskonijn was en al snel merkte ik dat zij mij evenmin mocht.”

De schrijfstijl van Vallance is plezierig en verzorgd. De auteur maakt geen haast met het ontwarren van de diverse mysteries die ze haar lezers voorschotelt. Sterker nog, ze ziet kans de verwarring nog verder op te voeren, waarmee ook de spanning stijgt. De plot is er overigens ook een om van te smullen.

De heerlijke spanningsopbouw, de uitstekende schrijfstijl en de intrigerende personages, maken Vertrouw mij tot een aanrader en het is nauwelijks voor te stellen dat het hier een debuut betreft. Ik zie uit naar de volgende Vallance.

Over de auteur
Jessica Vallance woont en werkt in Bournemouth. Ze heeft gewerkt als scenarioschrijver en freelancejournalist. Vertrouw mij is haar debuut.

Uitvoering
Uitgeverij De Fontein